We blijven in ons kot. Alvast tot 4 april, wellicht tot ergens later in april... of mei. De moed laten zakken? Neen, we zijn veerkrachtig, ook al valt die quarantaine de ene al wat zwaarder dan de andere. Wat opvalt - naast het onvermijdelijke en meer dan terechte respect voor zorgverleners en voor al wie meedraait in de distributieketen zodat de aanvoer van voeding en medicijnen gegarandeerd blijft - is de groeiende noodzaak om nu al na te denken over post-coronatijden. De manier waarop we nu met de situatie omgaan, bepaalt deels onze toekomst. De oproepen vanuit diverse hoeken om meer lokaal te kopen, heeft op korte termijn te maken met de wens om lokale handelaars, winkels, leveranciers en producenten te ondersteunen in deze barre tijden. Reclameregies DPG Media, Var, IP Belgium en RMB ondersteunen Belgische retailers. Ook de gedrukte (en vaker: omnichannel) media en hun regies dragen hun steentje bij en nemen de verantwoordelijkheid waar ze (terecht) prat op gaan. Ook al dreigt technische werkloosheid bij meerdere mediabedrijven.
'Corona' doet ons ook nadenken over een meer duurzame manier van produceren, zakendoen, verkopen. Mensen als Koen Van Impe, Alex Thoré, Thierry Magerman, Joris Mateusen, Fons Van Dyck en anderen maakten dat recent al duidelijk in hun opiniestukken voor PUBNews. De komende weken zal PUB regelmatig nieuwe stemmen aan bod laten komen. Hoe meer inzichten er zijn, hoe meer we de modellering van onze toekomst kunnen verfijnen. Die 'nieuwe economie' hoeft niet te betekenen dat de zogenoemde globalisering een halt dient te worden geroepen. De havenactiviteiten in Antwerpen liggen bijvoorbeeld niet stil en dat wordt ook niet verwacht. Wel zal naar een 'slimme' globalisering moeten worden gezocht. We gaan naar een economie die lokaal en globaal écht en op een duurzame manier aan elkaar koppelt. Lokaal zal omnichannel nog veel meer dan nu al het geval is een rol gaan spelen. En de communicatie? Ook die zal zich ongetwijfeld aanpassen aan die nieuwe economie, aan die nieuwe realiteit. Meaningful marketing, zinvolle communicatie...
Reclame-investeringen worden op dit moment uitgesteld of zelfs geannuleerd. Tezelfdertijd zien we dat enkele alerte adverteerders zelf op zoek gaan naar nieuwe manieren om (slimmer dan ooit) te communiceren, nu al (afhankelijk van hun activiteit) of zodra het koopgedrag van de consument of de zakelijke klant weer aantrekt. Ook al moeten we ons geen illusies maken: deze coronacrisis is een kantelpunt, waarbij veel dingen weer 'business as usual' zullen zijn, maar evenveel dingen 'never seen before' zullen zijn (of worden). Ooit komt er nochtens een payback time voor alle extra uitgaven en voor de steunmaatregelen van de overheid aan mensen en bedrijven (waarbij een deel van de mensen en een deel van de bedrijven schade ondervinden maar helemaal niet zullen worden vergoed). Er zijn de vele niet te voorspellen en dus ook niet te vergoeden gederfde inkomsten. De beurswaarde van bedrijven - ook van enkele grote reclamenetwerken - tuimelde naar beneden. De gevolgen daarvan zijn nu nog niet duidelijk. PUB wil in dat alles een kritische observator én een trouwe bondgenoot van de communicatiesector zijn. Stay safe!