Etnomarketing van Rachid Lamrabat Marketing Book 2018

Awards / Marketing / Media / News

MBOTY 18 Winner Etnomarketing LamrabatHet boek Etnomarketing van Rachid Lamrabat, uitgegeven door Pelckmans Pro, is door de leden van BAM en de marketing community samen uitgeroepen tot BAM Marketing Book of the Year 2018. Het boek behaalde 31% van de meer dan 2.200 uitgebrachte stemmen.
Het BAM Marketing Book of the Year is een onderscheiding die jaarlijks wordt toegekend aan een marketin boek dat tijdens het afgelopen jaar door BAM werd besproken via een artikel op de website en in de nieuwsbrief van de vereniging. De selectie bevat boeken die geschreven zijn door Belgische of buitenlandse auteurs waarvan sommigen ook aan bod komen op het Marketing Congres. Het initiatief werd gelanceerd om de BAM leden te informeren over interessante publicaties rond marketing door boekkritieken te geven, verslag uit te brengen over boekpresentaties, interviews met de auteurs, samenvattingen te brengen van rondetafelgesprekken, enz. Tijdens de maand januari kon de hele marketing community hun favoriete marketing boek kiezen uit de BAM selectie van 10 boeken.
De auteur van het winnende boek, Rachid Lamrabat is heel tevreden met deze bekroning: “Ik vind het belangrijk om hier een statement mee te kunnen maken dat je zelfs met een vreemde achtergrond mooie resultaten kunt bereiken. Het zijn steeds deze kleine stappen die belangrijk zijn om naar voor te schuiven als signaal voor onze community. Etnomarketing maakt deel uit van een meaningful marketing aanpak om verschillende doelgroepen te bereiken in de merkenstrategie van bedrijven.”
PUB somt graag nog even de lijst van alle tien genomineerde boeken op.

  1. Wim Vermeulen: Marketing voor de Mad Men van Morgen / Wim Vermeulen houdt een pleidooi om in de huidige communicatietrends niet te vergeten hoe merken decennia geleden gebouwd werden.
  2. Rachid Lamrabat: Etnomarketing / Voor marketeers is de migrantencommunity een belangrijke markt, met zijn eigen-aardigheden waarvan het potentieel vaak niet of ondermaats wordt benut.
  3. Laurent Alexandre: La guerre des intelligences / De doorbraak van Artificial Intelligence leidt tot filosofische debatten. Gaan robots de mensheid overnemen? Welke jobs zullen verdwijnen? En zijn marketeers niet te naïef in hun streven naar vernieuwing? In ‘La guerre des intelligences’ gaat dr. Laurent Alexandre geen heilig huisje uit de weg. Integendeel.
  4. Stefanie Duval & Nele Pieters: Community Marketing / Vergeet doelgroepen. Denken in communities is een veel actuelere benadering van wat we vroeger segmentering noemden. Dat is de stelling van Stephanie Duval en Nele Pieters. “De traditionele zuilen brokkelen af, onze maatschappij is hypertransparant, en zijn we banner blind, waardoor marketeers door hebben dat ze eerder aan pull dan aan push moeten doen. Alleen gebruiken ze de pull-kanalen ook op een push-manier.”
  5. Bob Hoffman: Bad Men / Voor sommigen een nobele onbekende, voor anderen de man die hen heeft laten inzien dat een fundamenteel andere kijk op digitaal adverteren nodig is.
  6. Philip De Cleen: Marketing. Go with the flow / Flow marketing als antwoord op de 4 P’s van Kotler. Qua ambitie kan het tellen. Philip De Cleen, docent marketing en digital business consultant, bundelde die ambitie in een boek.
  7. Filip Lemaitre: The Silver Ones. Do’s and Don’ts voor 50+ marketing / We werken langer, we leven langer en we consumeren langer. Hoog tijd dus dat marketeers de doelgroep van 50-plussers leert ontdekken. Dat is althans het pleidooi van Filip Lemaitre die er een boek over schreef. Hij geeft 50+-marketing een nieuw duwtje in de rug.
  8. Jean-Marc Segati: La publicité ressuscite ! / Wie beweerde dat reclame dood is? Vandaag geeft de digitale technologie de reclame alle tools die hij nodig heeft om zijn beloften waar te maken. Campagnes leveren steeds preciezere resultaten, met een efficiëntie die in real time gecontroleerd kan worden.
  9. Thierry Geerts: Digitalis / Laten we de digitalisering volop omarmen en proberen om van België de hoofdstad van ‘Digitalis’ te maken. Die stevige ambitie koestert Thierry Geerts, country manager van Google in ons land in zijn boek.
  10. Bart Lombaerts: Meaningful Marketing / Meaningful marketing stond centraal op het Marketing Congress, maar het is ook de titel van het boek van Bart Lombaerts, Head of Content van Spyke en ex-hoofdredacteur van Media Marketing. Tijdens de boekpresentatie gaf hij zijn visie op het onderwerp, maar liet hij ook enkele prominente marketeers in debat gaan.