Eurobest 2024: VML en 11.11.11 geshortlist met The Ecocheque Hack?

Awards / News

Oeps, foutje. De eerste shortlists (Innovation) voor de Eurobest Awards 2024 zijn bekendgemaakt. Maar daar zitten geen Belgen bij. De enige Belgische inzending was wel: VML met zijn "Ecocheque Hack" voor 11.11.11. (Sorry VML, het is anders wel een topcampagne...)

In 2009 introduceerde de Belgische overheid ecocheques als een aanvulling op de lonen van Belgische werknemers. Deze vouchers zijn bedoeld om milieuvriendelijke aankopen te stimuleren en kunnen uitsluitend worden besteed aan ‘groene’ producten en diensten die voorkomen op een officiële lijst, opgesteld door een overheidsorgaan. Deze lijst omvat vrijwel alles wat bijdraagt aan het tegengaan van klimaatverandering, maar laat giften aan ecologische organisaties die de gevolgen van klimaatverandering bestrijden, buiten beschouwing.

De Belgische NGO 11.11.11, die strijdt tegen klimaatonrechtvaardigheid, wilde dit niet zomaar accepteren. Het aanpassen van de ecochequelijst zou echter een wetswijziging vereisen, een proces dat in België berucht ingewikkeld is. Daarom besloten ze het anders aan te pakken: met een slimme juridische omweg. In samenwerking met Pluxee, een grote distributeur van ecocheques, lanceerden ze een webshop met tweedehands producten, die wél legaal met ecocheques kunnen worden betaald.

Maak kennis met ‘The Ecocheque Hack’: een webshop met tweedehands producten die afkomstig zijn van gemeenschappen die getroffen zijn door klimaatverandering. Deze items zijn nutteloos geworden door extreme droogte, watervervuiling, overstromingen en andere klimaatgerelateerde rampen. Via deze symbolische aankopen met ecocheques steun je de slachtoffers van deze crisissen.

Alle shortlists worden bekendgemaakt op dinsdag 19 november. De bronzen, zilveren en gouden winnaars kennen we op maandag 11 december.

Lees ook:

WUNDERMAN THOMPSON EN 11.11.11 HACKEN ECOCHEQUES VOOR KLIMAATSLACHTOFFERS

Credits:

Client: 11.11.11
Contact: Tama D’Haen, Katrien Heughebaert
Campaign Partner: Pluxee
Agency: Wunderman Thompson Benelux
Chief Creative Officer: Klaartje Galle
Executive Creative Directors: Arjen Tarras, Kasper Janssens
Creatives: Sarah Huysmans, Jasper Verleije, Noa Luiten
Account Director: Tine Van Hasselt
Account Managers: Lotte Munnik, Laura Naeyaert, Julie Meirlaen
Strategy Director: Evert Van den Broeck
Strategic Planner: Nic Van den Heuvel ​
Design: Jorg Meyer, Sofie Luyckx
DTP: Anja Van den Broeck
Copywriters: Tom de Block, Tim Happaerts, Lynn Pinsart
Development: Stijn Van Minnebruggen, Sam Serrien, Bram Verdyck
UX: Evaline Hagen, Laura Falorni
Motion Design: Andreas De Ridder, Bert Beckers
Production: Evelyn Twadrous
Sound Design: Menno Van Riet
Event partner: BUTIK
Digital media agency: Newcraft
Program Director: Stefan De Haes