Famous Relations steunt Spullenhulp met duurzame influencers

Crea / News / Retail

“Geen solden op onze sociale acties” is de slogan van de campagne die vzw Spullenhulp begin januari heeft gelanceerd. Dit jaar heeft de vereniging besloten niet aan de solden deel te nemen wegens de nefaste gevolgen van de Covid-19-crisis en de langdurige sluiting van winkels op hun organisatie. Om het grote publiek bewust te maken van de werking en de activiteiten van de vzw en om aankopen in de winkel en andere manieren om Spullenhulp te steunen aan te moedigen, deed Famous Relations een beroep op influencers die opkomen voor duurzaamheid en de circulaire economie.

‘Geen solden op onze sociale acties’

Dit jaar heeft de Covid-19-crisis grote gevolgen gehad voor vele sectoren, in het bijzonder voor de handelaars. Vzw Spullenhulp, een onderneming uit de sociaal-economische sector die al meer dan 80 jaar haar activiteiten financiert met de verkoop van tweedehands kleding en artikelen tegen lage prijzen, werd bijzonder hard getroffen door deze crisis. De 28 winkels, verspreid over het hele land, werden langdurig gesloten. Door een aanzienlijke daling van hun inkomsten en de toenemende vraag van de consument besloot de vzw voor het eerst niet deel te nemen aan de solden. In plaats daarvan lanceerde Spullenhulp de campagne ‘Geen solden op onze sociale acties’. De missie van Spullenhulp reikt namelijk veel verder dan louter de verkoop van kleding en tweedehands artikelen. Elke aankoop in een van de winkels helpt mensen met moeilijkheden een plaats in de maatschappij te verwerven door toegang te bieden tot huisvesting en werk.

Influencer marketing, het geheim voor bewustmaking

De campagne van Spullenhulp heeft ons bijzonder geraakt en wij boden hun graag onze diensten aan, om hun zichtbaarheid nog een extra duwtje in de rug te geven. Vandaag de dag raken steeds meer influencers betrokken bij maatschappelijke kwesties en gaan ze het debat aan met hun community. Zij dragen bij tot de bewustmaking en de bevordering van zaken die hen nauw aan het hart liggen en zijn voor verenigingen zoals Spullenhulp het uitgelezen middel om het grote publiek bewust te maken van hun acties. We zijn blij dat we onze krachten hebben kunnen bundelen en hebben kunnen deelnemen aan dit prachtige project,” aldus Kathy Van Looy, managing director bij Famous Relations.

Het is niet de eerste keer dat Famous Relations samenwerkt met influencers of content creators om dergelijke initiatieven te ondersteunen. Zo bedacht het PR-bureau in samenwerking met FamousGrey de recent gelanceerde #NotAnAccessory-campagne van Gaia, een sensibiliseringscampagne die aandacht wil vragen voor de verantwoordelijkheid die nodig is om een (huis)dier in huis te nemen. Voornamelijk honden werden tijdens de lockdown namelijk massaal aangekocht, om vervolgens alweer in het asiel gedumpt te worden. Famous Relations werkte voor deze campagne samen met meer dan vijftig content creators.

“Voor de campagne van Spullenhulp hebben wij er, zoals altijd, een prioriteit van gemaakt de profielen waarmee wij samenwerken zorgvuldig te selecteren. Een slechte selectie van influencers voor een campagne die een maatschappelijk belang voor ogen heeft, zoals deze door Spullenhulp, kan immers veel meer gevolgen hebben dan voor een campagne met een meer commerciële insteek. Studies hebben aangetoond dat beïnvloeding alleen effectief is als er een 'match' is tussen de influencer en het product, het merk of de campagne. Bovendien vonden we het essentieel om profielen te kiezen die vertrouwd zijn met de thematiek van duurzaamheid en de circulaire economie en/of voor wie steun aan de meest kwetsbaren een prioriteit is, vult Kathy Van Looy aan.

Acht content creators steunen de campagne van Spullenhulp

Om deze campagne te ondersteunen hebben Famous Relations en Spullenhulp acht content creators geselecteerd wiens waarden overeenkomen met die van de vzw. Deze influencers hebben gedurende de maand januari content gepubliceerd. Juliet Bonhomme (11.500 volgers), Laure Fornier (26.900 volgers), I Do it Myself (48.600 volgers), Barbara Schoumacher (52.900 volgers), Such A Girl (6.384 volgers), The Green Monki (9.335 volgers), Ecossentials (7.845 volgers) en Laura From The Desert (9.503 volgers) hebben hun volgers bewust gemaakt van het reilen en zeilen van Spullenhulp en deze community aangemoedigd de vereniging te steunen door in de winkel solidair te shoppen. 

“Werken met content creators was een primeur voor ons en we waren positief verrast over hoe gemakkelijk zij de campagneboodschappen overnamen en vertaalden naar een stijl die hen en hun community aanspreekt. Dit voegde creativiteit toe aan de sterke boodschap van de campagne en maakte deze beschikbaar voor een breder publiek. Vervolgens konden we de inhoud van de influencers weergeven op onze eigen netwerken. Met deze campagne hopen we steun te genereren voor ons sociaal ondernemingsmodel, bijvoorbeeld door solidaire aankopen in de winkel of door een financiële gift via onze website petitsriens.be, zegt Olivier Neufkens, directeur communicatie en fondsenwerving van de non-profitorganisatie.

Win-win: zowel voor Spullenhulp, als voor content creators

Dankzij de steun van content creators kreeg Spullenhulp tijdens de maand januari een duwtje in de rug op sociale media, maar ook voor de content creators zelf vormde deze campagne een mooie opportuniteit om op een persoonlijke en creatieve manier met hun volgers het gesprek aan te gaan over maatschappelijk belangrijke onderwerpen. Toen eco-warrior Laura Van De Woestyne van de blog Laura from the Desert werd gevraagd om deel te nemen aan de campagne moest ze niet lang twijfelen: “Door Spullenhulp te steunen, sla je twee vliegen in één klap: je steunt er zowel mensen, als de planeet mee. Mijn volgers zijn ook erg geïnteresseerd in tips en tricks over hoe je zelf een positieve impact kan hebben, dus ze waren erg enthousiast om meer te ontdekken over Spullenhulp en hun sociale acties!”

Er werd tot slot ook een perscampagne opgezet door Julie Limbos (C-Communication), waardoor het mogelijk werd de campagne nog breder te verspreiden via nationale media.