FamousGrey en Artsen Zonder Grenzen introduceren nieuwe manier van doneren
Bij een ramp zijn de eerste uren cruciaal, maar donaties na rampen komen vaak later ter plaatse. Daarom bedacht FamousGrey “Prepaid Donations” voor Artsen Zonder Grenzen. Een tool waarmee je op voorhand een donatie doet, zodat die donatie direct kan worden geactiveerd wanneer het noodlot toeslaat. Zo verlegt Artsen Zonder Grenzen de grens tussen te laat en op tijd. Met Prepaid Donations hebben ze vanaf de eerste seconde toegang tot donaties die op voorhand werden ingezameld, en geactiveerd worden wanneer hun globale monitoringsystemen een ramp oppikken.
De nieuwe tool moet de donateurs van de toekomst bereiken, want de campagne mikt vooral op 18- tot 35-jarigen. Deze nieuwe generatie donateurs is wel geëngageerd, maar ‘geeft’ op een andere manier. Daarom werd een tool in het leven geroepen die donateurs met een experiencemeer betrekt bij hun organisatie. Want dankzij de informatie die donateurs ontvangen via meldingen, e-mails of in het dashboard van de tool, krijgen ze een duidelijker en transparanter beeld van hoe en waar hun donaties worden gebruikt.
‘Prepaid Donations’ werd op 10 december gelanceerd in nationale pers, door samenwerkingen met maatschappelijk geënageerde influencers en met een grootschalige social mediacampagne. Het PR- en influencerluik werd uitgewerkt door Famous Relations. De lancering van ‘Prepaid Donations’ kadert binnen de eindejaarscampagne ‘Verleg mee grenzen’ van Artsen Zonder Grenzen, waarover PUBNews eerder berichtte. Die campagne moedigt Belgen aan om de ngo te helpen grenzen te verleggen, want in het geval van donaties kan je mee het verschil maken tussen te laat en op tijd.
Credits
Client: Artsen Zonder Grenzen / Médecins sans Frontières
Client contacts: Valérie Michaux, Cécile Duwée, Peter Casaer , Marianne Colpaert
Creative Director: Peter Ampe
Concept provider : Tom Galle
Copywriter : Jesse Van Gysel, Peter Ampe
Art director : Tom Meijer
Copywriters FR : Antoine Wellens, Olivier Roland
Strategic director: Dominique Poncin
Strategic planner : Aze Van Coillie
Connection planner : Floris Adriaenssens
Account director : Marko Van Dyck
Head of Digital : Joachim François
Digital Account Manager : Florian Hoffreumon
Digital Creative Designer: Sacha Lampereur
Copywriters & Social Media Managers : Sarah Deprez & Laureen Delbauche
Online marketer: Jonas Sprengers & Sander Cuypers
Lead Developer: Arno Van Biesen
Experience Director: Maarten Breda
Digital/UX Strategists: Wies Dickens & Yarne De Schrijver
PR Director : Déborah De Klerck
PR Manager: Astrid Jacobs
RTV-producer: Myriam Maes – Gaelle Haesaert– Birgit D’hont
Editor : Sven Vanhee