Garry Kasparov en Richard Edelman: "Bedrijven kunnen het wantrouwen doorbreken"

Cannes Lions / News

Indrukwekkender hadden de Cannes Lions niet kunnen relaunchen, na een onderbreking van twee jaar. Voor een publiek dat gedeeltelijk bestond uit mensen die zichtbaar hun eerste feestje al achter de rug hadden, begon Richard Edelman met een moment van stilte voor onder meer alle covid-slachtoffers, voor ongelijkheid, voor de slachtoffers in Bucha, voor de planeet, voor George Floyd en voor de 12 miljoen vluchtelingen die op dit moment door Europa dolen. Vervolgens kwam Garry Kasparov, en ook die was duidelijk niet naar Cannes gekomen om zoete broodjes te bakken... Een verslag voor PUB door Peter Lissens.

Garry Kasparov is een man met een missie. En dat is hij al veertig jaar, vaak met verachting voor eigen lijf en leden.  Zo reisde hij in 2008 - met de auto - heel Rusland door om campagne te voeren tegen Vladimir Putin. Kasparov is niet op zoek naar een sympathy vote. Zijn taal is compromisloos, confronterend en hard. 

"Winnen of verliezen…” 

Het Westen klopt zich nu wel op de borst voor de hulp die ze Oekraïne bieden, zegt Kasparov, maar veel Westerse landen hebben aanvankelijk ingezet op een snelle val van Oekraïne. Amerikaanse en Europese adviseurs voorspelden dat het land binnen 96 uur onder de voet gelopen zou zijn door de Russen. En dat het dus een slecht idee was om wapens te leveren - want die zouden meteen in handen van de Russen vallen. "Het is de taaiheid van de Oekraïners en de onverzettelijkheid van hun president die het Westen heeft doen bijdraaien. De Franse president Macron stuurt nog altijd aan op een ‘diplomatieke oplossing’, een ‘negotiated outcome’.  En daarmee bedoelt hij dat Oekraïne een deel van zijn territorium afstaat aan Rusland. Er bestààt geen negotiated outcome.  Het is winnen of verliezen.” 

“Your croissants will still be warm …” 

Wanneer er enkele mensen de zaal verlaten, wuift Kasparov ze uit met een koel “Maybe you don’t like what I’m saying? That’s ok, then you’re right to leave…” Waarna hij nog even doorgaat op z’n élan: “I was interviewed by French television yesterday, and he quoted a French government official when he asked ‘if we keep supporting Ukraine, won’t France expose itself to cyberattacks from Russia? I told him: ‘don’t worry, even in that case your croissants will still be warm in the morning…’"

Garry Kasparov is kwaad. En dat begrijpt z’n vriend Richard Edelman heel goed. Edelman is board member van het World Economic Forum en leidt een van de krachtigste PR-bedrijven ter wereld en kiest z’n klanten en cases zorgvuldig uit. Zowat elke campagne van Edelman ademt thema’s als inclusiviteit, gelijkheid, duurzaamheid. En zonder uitzondering zijn ze veelbesproken, succesvol en effectief. 

Richard Edelman: ‘Wantrouwen is een standaard emotie geworden” 

Richard Edelman: “Garry talks very powerfully… Maar wat hij aankaart over Westerse regeringen en de Franse president, is een bijzonder prangende kwestie. Wat wij doen bij Edelman, is ‘vertrouwen’ bestuderen. Daarvoor dient PR, om vertrouwen te installeren en op te bouwen. Of om het te herstellen. De wereld waarin we vandaag leven wordt gekenmerkt door een steeds meer tanend wantrouwen. Vertrouwen wordt een schaars goed. Overheden en bepaalde media hebben elkaar de voorbije jaren gevoed om wantrouwen onder mensen te voeden en daar politieke en financiële munt uit te slaan. 

Wantrouwen is in een groot deel van onze samenleving de "standaard emotie" geworden. Niet minder dan 60% van de mensen is geneigd  ‘te wantrouwen totdat ze bewijs zien dat iets betrouwbaar is’. Dat is een geweldige rem op alle zaken die we vandaag samen moeten aanpakken:  wereldwijde uitdagingen, met  klimaatverandering op kop. Er is voor bedrijven, waaronder communicatiebedrijven, een rol weggelegd. Meer dan de helft van burgers wereldwijd wantrouwt z’n regering, maar meer dan 70% van de werknemers gelooft in z’n werkgever. Er is dus voor bedrijven een belangrijke rol weggelegd in het het herstellen van vertrouwen, in het opnemen van de sociale verantwoordelijkheid die ze ontegensprekelijk hebben. Maar bedrijven kunnen dat niet alleen. De bedrijfswereld moet samenwerken met instellingen om verandering, innovatie en impact te genereren. En de bedrijfswereld doet ook niet genoeg. Al hebben we de voorbije decennia wel enorme vooruitgang gemaakt: het heeft 20 jaar geduurd om 200 multinationals te overtuigen geen zaken meer te doen met Zuid-Afrika en zijn toenmalige racistische regime. Er waren slechts 20 dagen nodig om 2000 multinationals hun banden met Rusland te zien doorsnijden. Dus dat is hoopgevend. Bedrijven zaken blijven, gaan in vrije val op de vertrouwensindex, bedrijven die de banden met Rusland verbeteren verhogen huns score spectaculair en wereldwijd.  

En communicatiebedrijven hebben daar ook een belangrijke rol in te spelen?  

Richard Edelman: “ Mediabedrijven in de eerste plaats. De krachtigste manier om die vicieuze, neerwaartse spiraal van wantrouwen te doorbreken. Betrouwbare, consistente en op feiten gebaseerde informatie is van cruciaal belang om de cirkel van wantrouwen te doorbreken. Fact checking is een zegen, het steunen van kwaliteitsmedia is een noodzaak. 

U noemde Garry Kasparov een goede vriend. Vanwaar uw betrokkenheid bij Kasparov en zijn activisme? 

Richard Edelman: “Garry is al meer dan dertig jaar een vriend. We leerden elkaar kennen in 1979 toen Edelman de PR deed voor de wereldtitel wedstrijd tussen Garry en Anatoly Karpov. Garry en zijn strijd voor waarheid en tegen hypocrisie symboliseren veel van de waarden waar ikzelf en Edelman zich ook achter scharen. Die waarden en bekommernissen hebben zich intussen ook vertaald in een droom. Het is voorlopig ook  niet méér dan een droom, maar wel een waar we hard voor vechten. Die droom heet ‘Regain Ukraine’. We willen bedrijven en organisaties wereldwijd verenigen in een streven naar herstel voor Oekraïne. Een soort van door bedrijven gedragen Marshall-plan, maar verregaander. We willen het territorium van het land herstellen, de infrastructuur, hun informatiesystemen en gezondheidszorg, de cultuur,… we willen het optimisme en de levensstandaard van de Oekraïners weer opkrikken. We timmeren aan de weg… we willen jobs en inkomens voor Oekraïense vrouwen wiens echtgenoot aan het front strijdt… In het Odessa Opera House gaat binnenkort opnieuw een productie in première, Publicis heeft een interne campagne gelanceerd om hun Oekraïense werknemers elders in de groep aan het werk te zetten. Dat zijn boodschappen van hoop…” 

En zelfs bij Garry Kasparov overweegt - ondanks z’n strijdbaarheid en z’n matige bereidheid tot compromissen - nog steeds de hoop, zo blijkt. Het laatste beeld dat hij het Cannes publiek toont is er een van een Oekraïense studente voor het grauwe puin van van een stukgeschoten gebouw... De vuurrode jurk van het meisje spàt van het scherm. “Dit meisje studeert af”, zegt Kasparov. Het gebouw is haar middelbare school en de jurk kreeg ze van haar mama voor prom night. Er studeren nog altijd jongeren af in oorlogsgebied. Met zandzakjes voor de ramen...” 

Blijf hier dagelijks op de hoogte van updates over Cannes Lions 2022.

Content created by Superkraft in samenwerking met Lionscreativity

[...]

Blijf hier dagelijks op de hoogte van updates over Cannes Lions 2022.

Om alle (of dat hopen we toch) avonturen van onze PUB-redacteurs ter plaatse volgen, ga naar Twitter en Instagram.