Op 20 november, de Internationale Dag van de Rechten van het Kind, lanceerden Bonka Circus en SOS Kinderdorpen een tweede internationale campagne in meer dan 70 landen. Voor de tweede keer wil de ngo aandacht vragen voor kinderen die oprgroeien in kwetsbare familiale omstandigheden. In België is dat 1 kind op 25, wereldwijd gaat het om 1 kind op 10 of zo’n 220 miljoen kinderen. SOS Kinderdorpen hoopt met de duidelijke boodschap ‘No Child Should Grow Up Alone’ die cijfers te laten dalen. De organisatie ondersteunt die boodschap met een ontroerend filmpje, dat tot stand kwam dankzij meer dan 400 inzendingen van kinderen over de hele wereld. SOS Kinderdorpen stelde hen de vraag: ‘Toon ons hoeveel je mama of papa om je geeft’. Waarop ze overstelpt werden met video’s die hartverwarmende gezinstafrelen tonen. Uit die video’s werd een selectie gemaakt waarmee een ontroerende video werd samengesteld. Op het einde zien we een kind dat niets kan tonen, net zoals 1 op 10 kinderen wereldwijd.
Aan alle deelnemende landen werd een toolbox ter beschikking gesteld met video, print, banners en social media-materiaal. Om de internationale campagne te lanceren werd een Thunderclap op poten gezet, die in 7 verschillende talen mensen opriep om hun sociale-media- netwerk aan SOS Kinderdorpen uit te lenen. Op de kanalen van iedereen die de campagne steunde werd op 20 november de nieuwe video gepost. Het wereldwijd enthousiasme is groot, zo bewijst onderstaande foto van de campagne nabij Times Square New York.In België werd de campagne verwoed verder ondersteund door de ambassadeurs van SOS Kinderdorpten België. Ronny Mossuse componeerde voor het tweede jaar op rij de muziek voor de video, Jacques Borlée vertelde het verhaal van zijn jeugd die de basis vormde voor een radiospot, Vincent Kompany onderschreef de Thunderclap in het Engels, Frans en Nederlands en Kim Clijsters droeg de campagne verder uit bij Van Gils en gasten.Verdere redactionele aandacht kwam er ondermeer via Bel RTL, Knack, Q-music…. Ook een aantal grote bedrijven zetten hun schouders onder de campagne. Telenet, Coca Cola, Orange, Samsung, Base en KBC schonken met ‘Donate a spot’ mediaruimte aan SOS Kinderdorpen, waardoor de spot ook in prime time op tv kon getoond worden.