GiveActions zet reclame-inkomsten om in steun sociale projecten

Communication / News / Sustainability

Funds For Good Impact en het investeringsfonds Change cofinancieren de startup GiveActions. Hun toepassing stelt gebruikers in staat om fondsen te werven voor verenigingen die actief zijn op het gebied van milieubescherming of sociale acties, eenvoudigweg door te kijken naar advertenties. Maaltijden aan daklozen aanbieden, bomen planten in België of truien aanbieden aan migranten, dat is nu mogelijk met slechts enkele minuten van uw tijd. Dit innovatieve concept is bedacht door de drie oprichters van GiveActions: Maxime Van Der Meerschen, Elias Prinz en Gaspard Mertens, drie jonge ingenieurs uit het Solvay Entrepreneurs Start Lab. In slechts enkele maanden tijd ontwikkelden ze een app waarin leden van hun gemeenschap elke dag reclamevideo's van groene of sociale bedrijven ontdekken. In ruil voor deze views kunnen de leden 50% van de reclame-inkomsten hieruit toewijzen aan een vereniging van hun keuze om projecten te ondersteunen die een positieve maatschappelijke of ecologische impact genereren.  Patrick Somerhausen, CEO van Funds For Good Impact: “Ik leerde over GiveActions als lid van het selectiecomité van Change. Ik heb hun aanpak direct op prijs gesteld, namelijk een impactgedreven economische ontwikkeling die veel gemeen heeft met onze aanpak bij Funds For Good.”

Het platform heeft al meer dan 18.000 leden. Elke gebruiker heeft zijn eigen pagina die hem in staat stelt om de bijdrage te leveren die hij kon genereren voor een project. "Samen zullen we in staat zijn om verandering teweeg te brengen en de waarden die ons dierbaar zijn over te dragen," benadrukt Maxime Van Der Meerschen, medeoprichter van GiveActions. En de adverteerders zijn er al. Het platform stelt hen in staat om een publiek aan te spreken dat ontvankelijk is voor hun boodschap en hun ethische positionering. De laatste jaren is het ondernemerschap onder jongeren toegenomen. Steeds meer van hen zijn naast hun studies al een activiteit aan het voorbereiden of lanceren. Deze trend is nog sterker als we het hebben over sociaal ondernemerschap. Deze "millennials" die een betekenisvolle bijdrage willen leveren, wensen hun professionele carrière te beginnen met projecten met een maatschappelijke impact. Dit is goed nieuws in een context waarin ons economisch model zichzelf opnieuw moet uitvinden en meer duurzaamheid moet integreren.

Verschillende actoren hebben besloten deze jongeren financieel te steunen om hen te helpen deze mooie initiatieven succesvol te maken. Dit zijn onder andere Scale Up Fund, Brusoc, Lita.co, Citizenfund, SEnSE, Beefounder, SI2 Fund, Triodos en vele anderen. En ook Solifin, dat al deze spelers samenbrengt. Dit is ook het geval bij Funds For Good Impact and Change, die hier hun krachten bundelen om "GiveActions" te ondersteunen. 

Naast de financiering biedt Funds For Good Impact de ondernemers gratis coaching aan door Hugues Rey, CEO van Havas. Hij is een van de digitale pioniers van België en combineert onmiskenbare expertise in de reclame- en mediasector. Overtuigd door de waarden die door het project worden verdedigd, zal hij zijn ervaring en steun kostenloos aan het GiveActions-avontuur aanbieden. Hugues Ray, CEO van Havas: "De toekomst van communicatie en marketing in de breedste zin van het woord ligt in de handen van de merken die zich durven te engageren en vectoren zijn van betekenis en relevantie ("meaningfulness") voor hun consumenten en prospects. Het project GiveActions beantwoordt volledig aan deze voorwaarden. Ik kijk ernaar uit om hen te begeleiden."