Goodcamp verjongt politici Rutten en Geens met AI

4schools / Crea / News

In een online videoreeks in aanloop naar de verkiezingen worden bekende politici geïnterviewd over thema’s waarvan jongeren wakker liggen. Deze campagne van Goodcamp, een pop-up communicatiebureau van zes voicemakers onder het dak van Bridgeneers, werd eerder al aangekondigd, maar nu is er meer info voorhanden. 

Pakuit is een reeks voor en door first voters, die de standpunten van de kopstukken op een heldere manier brengt. Elk interview begint met de onthulling van een portret van de politieker als Gen Z’er, gemaakt met AI. Een ijsbreker die het gesprek opent over de kloof tussen jongeren en politiek.  

Uit onderzoek van jeugdadviescentrum De Ambrassade blijkt dat meer dan de helft van de Vlaamse jongeren vindt dat politici té veel praten en te weinig actie ondernemen. Het gevolg? De jeugd voelt zich niet geïnformeerd over wat de politiek voor hen doet. Daar wil Goodcamp met Pakuit verandering in brengen.  

Gelukkig weten ze bij Bridgeneers als geen ander hoe je jongeren bereikt. Via social media, met een korte maar heldere boodschap. En dat is ook exact wat ze met hun videoreeks doen. Tot eind januari post Goodcamp wekelijks een aflevering van Pakuit op Instagram. Saahaai? Niets van. Met ministers als Annelies Verlinden, Zuhal Demir en Gwendolyn Rutten voor de lens zijn de video’s even relevant als onthullend. Bovendien zijn de stellingen in de reeks voorbereid en voorgelegd door Gen Z’ers. 

De interviews en strategische inzichten werden gebundeld in het boek De kloof tussen jongeren en politiek. Daarin lees je de belangrijkste conclusies van het Goodcamponderzoek, met als bonus de AI-beelden van de politici.