Google houdt belofte en past reclamebeleid aan

Media / News

Bumper ads GoogleGoogle stond de laatste weken onder druk, en daar wil de internetreus duidelijk iets aan doen. Nadat verschillende Britse en Amerikaanse merken (AT & T, Marks & Spencer, RBS en HSBC, McDonalds, Downing Street, Havas, BBC en Guardian) onlangs hun reclame op YouTube introkken omdat ze geassocieerd werden met controversiële content, kondigt Google nu de start aan van een nieuw detectiesysteem in haar advertentiebeleid. Daarmee zou de internetgigant sneller kunnen handelen in geval van nodig.

Het idee achter het nieuwe systeem is om adverteerders meer controle te geven over hun advertenteis en om sneller te kunnen vermijden dat hun advertenties gelinkt worden aan gewelddadige inhoud. Volgens Philipp Schindler, vice-president van Google, is het nieuwe systeem capabel om ongepaste video’s tot zelfs vijf keer sneller te spotten dan voordien. « We zijn volledig aan het evouleren naar een nieuw systeem, dat ontwikkeld is dankzij de laatste technologieën van ‘machine learing’, » laat hij weten. Zo kunnen adverteerders nu ook precies aangeven met welk soort inhoud ze niet geassocieerd willen worden en kunnen ze hun advertenties controleren.

Of deze eerste getroffen maatregelen de vereisten van de adverteerders zullen beantwoorden, valt natuurlijk nog af te wachten. Intussen gaat de dialoog alvast nog steeds verder. Zo verklaarde Robert Thomson, ceo van nieuwsbedrijf News Corp nog dat Google en Facebook « het onderscheid tussen goed en slecht niet (wensen te) maken, omdat ze er te veel inkomsten uit halen. » Wordt ongetwijfeld vervolgd…