Grote namen op het kleine scherm

Media / News

Het hoeft geen betoog dat het streamingmodel een enorme invloed heeft op ons kijkgedrag. Life experience is en blijft een troef voor lineaire televisie, zeker in wisselwerking met sociale media en/of advertising-based video on demand. En als klassieke televisiezenders relevant willen blijven, moeten ze de grote kanonnen bovenhalen.

In een wereld waarin lineair kijken onder druk staat, moeten televisiezenders opnieuw op zoek naar connectie met het publiek. Daarbij kunnen bekende schermgezichten een cruciale rol spelen, omdat zij een gevoel van vertrouwdheid uitstralen: “Als je een nieuw en nog onbekend programma wilt doen slagen, moet je een presentator inschakelen die al bekend is bij het publiek – dan hebben mensen al minstens één reden om te kijken”, stelt prof. dr. Katia Segers (VUB). “Bekende gezichten kunnen de kijker als het ware doorheen een avondje televisie loodsen – ze staan voor autoriteit en fungeren als een soort van ankerpunt in de toevloed aan content die op ons afkomt.”

Dergelijke mediafiguren zijn vaak sterke merken op zich, die hun reputatie nauwlettend bewaken en hun naam niet zomaar aan eender welk programma verbinden: als de show faalt, lijden zijzelf ook gezichtsverlies. “Zelfs formats die in het buitenland al hun waarde hebben bewezen, kunnen immers nog steeds een risico inhouden,” stelt prof. dr. Tom Evens (UGent). “The Great British Bake Off was bijvoorbeeld het meest bekeken programma in het Verenigd Koninkrijk, maar lokale variant Bake Off Vlaanderen wist de verwachtingen nooit in te lossen.”

[...] LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE