Guillaume Boutin (Proximus) reikt TV-sector de hand

Media / News

BoutinTijdens de laatste BMMA Lunch had Guillaume Boutin, chief consumer market officer bij Proximus, het over het veranderende reclamemodel dat op televisie zijn opwachting maakt. De operator in kwestie probeerde hier deze zomer al op in te spelen met de lancering van Pickx. Volgens de spreker, die zijn strepen eerder al verdiende bij SFR en Canal+, wordt het een kwestie van samen sterk te staan tegen de  GAFA. De wereld is sinds vorig jaar min of meer veranderd. Deze platforms zijn er zich van bewust geworden dat ze het de komende jaren niet zullen redden zonder content. De strijd ligt nu bij de ecosystemen. Neem nu Apple, Google en Amazon. Zij hebben allemaal een controle ingebouwd op de waardeketen, die intensiever wordt. Het nieuwe videostreamingplatform van Apple is bijvoorbeeld alleen beschikbaar op Apple TV. De GAFA werken aan de bescherming van hun ecosysteem.

BoutinGuillaume Boutin wil daarom onder de vlag van Proximus een Belgische alliantie creëren. We willen een digitale Belgische data-alliantie oprichten. En we willen dat alle spelers die data en bereik hebben hieraan deelnemen. We willen de reclame-inkomsten terugbrengen naar lokale spelers, maar we kunnen en willen dit niet alleen. En natuurlijk vegen we ook voor onze deur. Maar we willen dat al onze doelgroepen op onze platforms blijven. Als deze platforms niet voldoen aan de behoeften van consumenten, gaan de mensen rechtstreeks naar de GAFA-platformen gaan. Op telecomniveau concurreren we met spelers zoals Telenet, maar op dit vlak zijn we partners. De wereld is veranderd, dus we moeten denken aan gemeenschappelijke projecten.

Proximus PickxHet is duidelijk dat Proximus wil verenigen. De gemeenschappelijke vijand bevindt zich namelijk aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. En al heeft Proximus een akkoord gesloten met Netflix en sluit het niet uit te zullen samenwerken met Google, is onze content nog steeds in handen van de Belgische broadcasters. Dat is de reden waarom de operator een ‘Picks Charter’ gepubliceerd heeft dat zich richt tot alle zenders. Daarin staat onder meer dat ‘Proximus Pickx’ moet dienen als een soort interface “... allowing additional and personalised access to i.a. audiovisual content through Proximus Set Top Boxes, Pickx Web sites and Apps. With Proximus Pickx, Proximus has the ambition to support and facilitate visibility, findability and accessibility to audio visual content in line with available rights and licenses and offer its subscribers the best entertainment experience through state-of- the-art interfaces at par with the standards offered by global platforms.” En het benadrukt zijn voorkeur voor lokale content: “Proximus offers prominent visibility, findability and accessibility on its Proximus Pickx platforms to the content of Broadcasters investing significantly in local content.”

Proximus Pickx zet zich ook in voor de promotie van de content van zijn Belgische partners: “To ensure this due prominence of qualitative local content, Proximus will i.a.:reference Live TV programmes on all “Now on TV” swimlanes, and following the traditional Grid EPG order on the main Home screen instead of personal viewing behaviour order (after last viewed channel). The same principles will be applied within the Categories “Now on TV” swimlanes (in development). This ensures higher visibility of local broadcasters’ content on Proximus Pickx.”

Wat betreft de commerciële kant verduidelijkt Guillaume Boutin: We willen deze ervaring voor de regies zo eenvoudig mogelijk maken. We werken met Telenet aan dit dossier met respect voor de privacy. Dit model moet een winnaar zijn voor de telecomsector, de televisiezenders, hun regies, adverteerders en gebruikers.” En zo staat in het charter: “Proximus will not specifically monetize higher ratio of referencing or EPG positions. It will not add advertising to any broadcasters signals unless agreed in a bilateral Targeted Advertising deal. Referencing of broadcaster’s apps in the Proximus Pickx “recommended app” section is subject to bilateral agreements.”

Met deze charmante operatie wil Proximus een enigszins gespannen markt sussen. De televisiezenders zijn echter voorzichtig. En als directe concurrent van Proximus blijft Telenet discreet, net als VOO, maar dan om technische redenen. Proximus heeft een voorsprong en demonstreert deze. Voor content aanbevelingen werkt de operator samen met Think Analyticsleider op het gebied van persoonlijke aanbevelingen en al meer dan 20 jaar actief op meer dan 80 platforms. Guillaume Boutin geeft de Belgische alliantie 18 maanden de tijd om operationeel te worden, anders lopen we het risico de strijd tegen de GAFA te verliezen. En wat bereiksmeting betreft vindt hij dat het CIM zich maar beter kan aanpassen. Laat het schaakspel maar beginnen.