Gynzy benadrukt belang van digitalisering in het basisonderwijs met virtuele fietstocht

4schools

Met de ‘Digisprong’ wil de Vlaamse overheid een kwalitatieve digitalisering in het onderwijs mogelijk maken. Gynzy levert digitale oplossingen aan basisscholen en is dus één van de spelers die deze ambitie ondersteunt. Op 3 mei 2023 lanceert de onderneming een virtueel spel en krijgen leerkrachten en Vlaamse basisscholen de kans om een duofiets te winnen. “Deze ludieke winactie heeft een diepere boodschap: scholen en leerkrachten staan er niet alleen voor in hun kennisoverdracht,” aldus Kristof De Baere, country manager Belgium bij Gynzy.

Virtuele fietstocht langs negen opdrachten

Vanaf woensdag 3 mei 2023 kunnen geïnteresseerde leerkrachten en basisscholen zich gratis aanmelden bij het digitale spel van Gynzy. De deelnemer legt een virtuele fietstocht af in een stad en passeert negen gebouwen die negen opdrachten voorstellen. Iedere opdracht bestaat erin om het gebouw ‘vrij te spelen’ en vereist teamwork en een goede communicatie. Het spel kan zowel individueel als interactief klassikaal worden gespeeld en maakt de leerkracht meteen wegwijs in het digitaal lesgeven. Wie de negen opdrachten tot een goed einde brengt, maakt kans op een Gynzy-tandem.

Het digitale spel krijgt ook een fysieke zichtbaarheid. Om de winactie kracht bij te zetten, plaatst Gynzy op zes locaties in Vlaanderen een tandem. Iedere tandem, voorzien van een QR-code naar het spel, krijgt om de drie weken een nieuwe locatie, telkens aan een basisschool.

Leerkrachten en scholen kunnen nog inschrijven tot en met 22 mei. Op 1 juni worden de zes winnaars bekendgemaakt. Naast de tandems voorziet Gynzy ook andere prijzen zoals trainingen en infosessies gericht op de noden van de school.

‘Digisprong’ als basis, ‘extra paar handen’ als nobel doel

Het tandemspel licht een tipje van de sluier van de digitale omgeving en de oplossingen die Gynzy aanbiedt om leerkrachten te ondersteunen. Maar met de lancering van de winactie wil Gynzy de leerkrachten en directies uit het basisonderwijs vooral een heldere boodschap meegeven: dankzij de digitalisering bestaan er pedagogische hulpmiddelen die de werkdruk kunnen verlichten. Denk maar aan een digitale bibliotheek met hulpmiddelen om het interactief lesgeven te vergemakkelijken of de mogelijkheid om elke leerling te laten leren op zijn of haar eigen niveau en om eenvoudig opgaven op maat te bieden.