Havas, Village People

Vertaalde artikels

Het Havas-netwerk komt in België tot leven via The Havas Village, een plek voor ontmoetingen tussen media- en creatieve mensen. Daar komen verschillende disciplines op natuurlijke wijze samen: van digital, commercial, data en social tot buying, studio, creation, research en strategie. Angela Tache HR-verantwoordelijke van Havas Media in België, neemt ons mee op sleeptouw. - Astrid Jansen

Hoe zorgen jullie voor een aangename werkomgeving?

Onze sleutelwoorden zijn Meaningfulness en Better Together. In hartje Brussel zijn we vlot bereikbaar en liggen we op wandelafstand van vele winkels en bezienswaardigheden. Bij het aanwerven letten we vooral op potentieel, ervaring en… persoonlijkheid. We hechten veel belang aan soft skills. Naast knowhow, ook een belangrijke, zoeken we dus mensen die de Havas-familie kunnen verrijken en bestendigen.
Onze binnenruimtes stimuleren deze visie: we hebben open ruimtes die bevorderlijk zijn voor uitwisselingen. Informele gesprekken moedigen we daarnaast aan tijdens onbijtsessies en afterworks in ons Havas Café. En om een klimaat van vertrouwen te creëren, zet Havas in op flexibiliteit door onder meer telewerken mogelijk te maken. Bovendien is Havas ook betrokken bij liefdadigheids- en non-profitprojecten, of het nu gaat om CAP48, Shoebox of het inzamelen van kleding voor het Rode Kruis… Medewerkers hebben de mogelijkheid om zich in tijdens de werkuren in te zetten voor de sociale projecten die voor hen na aan het hart liggen.

Welke rol speelt jullie interne communicatie ?

Onze officiële interne communicatie heeft als doel om werknemers te informeren over nieuwe ontwikkelingen binnen het bureau, aankomende veranderingen of de gelukkige en minder gelukkige gebeurtenissen die deel uitmaken van het leven van een bedrijf. Elke drie maanden organiseren we het evenement « 100 jours/100 minutes » om informatie te delen, onze visie te verkondigen en te werken aan het groepsverband binnen The Havas Village. De communicatie bij Havas begint zodra nieuwkomers bij ons van start gaan. We begeleiden hen aan de hand van een voortdurend evoluerend instapproces dat zich aanpast aan de behoeften van toekomstige werknemers, maar ook aan de wetgeving. Het is een geautomatiseerd proces in onze HR-managementtool Talentspace, maar wordt ook ondersteund door de HR-afdeling, managers en alle medewerkers.

Hoe zet Havas zijn werknemers in als merkambassadeurs ?

We  « zetten ze niet in », maar zorgen ervoor dat de familie- en samenwerkingswaarden die we uitdragen niet alleen een slogan zijn, maar ook een echt gevoel. We moedigen een open, transparante en respectvolle werkomgeving aan, omdat het zorgen voor werkomstandigheden die bevorderlijk zijn voor ontwikkeling en openheid alleen maar een positieve invloed kan hebben op onze employer branding.

Hoe helpen jullie werknemers het beste uit hun carrière te halen ?

Talrijke lokale en internationale programma’s helpen hen te groeien en de Havas-familie te leren kennen: NextGen, Femmes Forward, Havas Lofts, Hire to Fire (een ambitieus 100% Belgisch rekruterings- en ontwikkelingsprogramma), en andere interne of externe opleidingsmogelijkheden. Onze medewerkers van Havas hebben ook toegang tot alle vacatures van de groep via een HR-tool. Het voordeel van deel uitmaken van een grote groep is dat de human resources de werknemers ondersteunen en aanmoedigen om gebruik te maken van ambitieuze interne mobiliteitsmogelijkheden.

Wat zijn de grootste HR-uitdagingen binnen het bureau ?
In 2020 blijven aanwerving, talentmanagement en automatisering belangrijke uitdagingen voor HR-managers. Wat betreft rekrutering is de concurrentie enorm. Havas implementeert daarom innovatieve methoden om toekomstige talenten te rekruteren. In 2019 lanceerden we het programma Havas Fire Department, ondersteund door een communicatiecampagne.

De vier jonge talenten die we toen uit meer dan honderd sollicitaties hebben aangeworven, zijn tot nu toe blij met hun ervaring en voldoen aan de verwachtingen. De rekrutering van vandaag vormt het bureau van morgen, daarom is het ook belangrijk om te werken met scholen die stageplaatsen regelen voor hun leerlingen. 2019 hebben we zo vijf stagiairs aangeworven.

Naast rekrutering zien we nog een andere uitdaging de kop op steken: het behoud van het personeel. Havas blijft daarom investeren in een ambitieus opleidingsprogramma. We automatiseren de HR-processen daarnaast zoveel mogelijk. Via een nieuwe tool die we in 2019 zullen lanceren, HR Workday, zullen medewerkers in de toekomst hun eigen vooruitgang kunnen bekijken en beheren. Het is van uiterst belang om sterke HR-beloftes te maken en onze medewerkers te ondersteunen tijdens hun carrière in ons bureau. De rol van onze HR-mensen is hier de afgelopen jaren enorm veranderd en we zullen daar ook aan blijven werken!