Heeft een lokaal streamingplatform voor series en films voldoende zin?

Media / News

Dat DPG Media en Telenet een lokaal streamingalternatief voor Netflix in de Vlaamse markt willen zetten, is zonder meer een goede zaak voor ons medialandschap. Het biedt een opportuniteit om Vlaamse kijkers, zeker jongere generaties, dichter bij lokale mediamerken te betrekken. Bovendien blijven abonnementsgelden lokaal ‘plakken’; slimme regelgeving moet garanderen dat deze opnieuw in de productie van aantrekkelijke programma’s worden gepompt. Dat laatste wordt cruciaal voor de Vlaamse audiovisuele industrie, want de coronacrisis heeft de structurele neergang van de reclame-inkomsten danig versneld.

Toch beseffen alle betrokken partijen, zeker off the record, dat succes allesbehalve evident wordt. Ook in het buitenland bijten lokale streamingdiensten vooralsnog hun tanden stuk op Netflix. De kijker is de afgelopen jaren aardig verwend geworden door het ruime gamma aan topseries en films dat de Amerikaanse streaminggigant voor een zacht prijsje aanbiedt. Lokale streamingplatformen staan voor de enorme uitdaging op te boksen tegen kapitaalkrachtige multinationals die hun schier eindeloze catalogus aan hoogwaardige programma’s tegen spotprijzen aanbieden. Het is nog maar de vraag hoe de concurrentie dit ongelooflijke investeringsritme van Netflix kan bijbenen (maar ook hoelang Netflix dit verschroeiend tempo zélf kan aanhouden).

Over de levensvatbaarheid en aantrekkingskracht van de Vlaamse streamingdienst valt, bij gebrek aan meer details, op dit moment helaas weinig zinnigs te vertellen. De komende maanden moet duidelijk worden welke toegevoegde waarde het platform effectief levert. De aanwezigheid van sterke internationale series is cruciaal; de recente imec-Digimeter wees immers uit dat een louter aanbod van lokale programma’s weinig Vlamingen tot een abonnement kan bekoren. Ook in post-coronatijden zal prijs de meest invloedrijke reden vormen voor het kiezen van een abonnement. Dat belooft voor lokale initiatieven extra uitdagend te worden als straks de introductieprijs van Disney+ (en Amazon Prime) nog ónder die van Netflix duikt…

Tom Evens

Professor in Media Industries @ imec-mict-UGent