Het Landhuis: "Bureaus vind je overal, hier krijg je ook een netwerk"

Communication / News

Het Landhuis werd gebouwd in 1637 en daarmee heeft het pand de oudste gevel aan de Grote Markt van Sint-Niklaas. Dat roemruchte verleden mocht niet baten: de voorbije jaren stond het historische pand (met beschermde gevel) leeg. Maar op 25 februari 2022 opende Het Landhuis opnieuw de deuren.

De heropening van Het Landhuis is een initiatief van Eva Van Osselaer, bezieler van Soep&ZoetElke De Mayer, oprichter van PR-bureau Wavemakers, en Michel Maes, eigenaar van vastgoedgroep Huyzen. Samen creëerden zij in het pand een ondernemerscentrum met een mix aan gedeelde werkplekken, privékantoren, ruime vergaderzalen en een eventruimte. En als het tijd is voor koffie, kan je er terecht bij brunchbar Soep&Zoet.

Organische groei

PR-bureau Wavemakers verhuisde enkele weken voor de officiële opening van Het Landhuis van Hamme naar Sint-Niklaas. Wavemakers bestaat nu 10 jaar. Elke De Mayer werkte vijf jaar bij Mindshake en besloot vervolgens om eigen bureau op te richten voor PR, copywriting en mediatraining. “In het begin werkte ik met een netwerk van freelancers, omdat ik aarzelde om de stap als werkgever te zetten,’ zegt Elke De Mayer. “Voor sommige projecten of klanten is een vast team toch geschikter en omdat ik wilde groeien, zette ik uiteindelijk de stap.” Wavemakers biedt anno 2022 pers- en influencersrelaties, PR-strategie, crisiscommunicatie en mediatraining aan. Het bureau telt zeven medewerkers en groeit, en dat kan: in het kantoor is plaats voor 12 medewerkers. De groei was altijd organisch, en de komst van Kristof Windels als partner en strategisch directeur luidde de start in van de uitbouw van een strategische cel. De verhuizing van Hamme naar Sint-Niklaas past in die organische groei, zegt Elke De Mayer: “Sint-Niklaas is centraler gelegen, met parkeerruimte voor de deur en het station in de buurt. Dat is handiger om mensen aan te trekken. En de inrichting van het gebouw is gericht op samenwerking, met een brainstormruimte, een eventroom, aparte belcellen én andere creatieve bedrijven in huis. Een bureau kan je overal huren, hier krijg je er een netwerk bij. We organiseren trouwens events voor onze ‘roomies’, zoals we de huurders hier noemen, en we denken aan afterwork-activiteiten en events waarop bedrijven hun werk aan de anderen kunnen presenteren.”

(...) LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE