Hugo Slimbrouck leidt Event Confederation

News / People

De eventsector maakt werk van haar toekomst. De Event Confederation stelt met Brussels Special Venues een nieuw lid voor als extra associatie binnen de confederatie en stelt tegelijkertijd haar nieuwe directeur voor. Hugo Slimbrouck leidt sinds 1 september de Event Confederation om de sector op sleeptouw te nemen met een post-Covid meerjarenplan.

Brussels Special Venues, kortweg BSV, viert haar 15-jarige bestaan als informatie- en reservatieplatform voor eventlocaties en vertegenwoordigt meer dan 30 uitzonderlijke partners in Brussel. BSV, een vereniging zonder winstoogmerk, treedt toe tot de Event Confederation die als doelheeft de krachten te verenigen van alle spelers in de “live” evenementensector in België. Vandaag staat de teller al op 5 confederatie leden terwijl de Event Confederation een goed jaar geleden nog niet bestond: BESA, Febelux, ACC,  UPT en nu dus BSV.

Daarnaast wordt ook volop gewerkt aan de continuïteit. Daarvoor was de aanstelling van een fulltime federatie directeur een absolute must. Hugo Slimbrouck nam vanaf 1 september de rol over van Bruno Schaubroeck en Stijn Snaet. Slimbrouck moet de confederatie verder uitbouwen naar een dynamische speler die de taken op zich neemt die van een moderne hedendaagse federatie mogen worden verwacht en met recht en reden kan spreken in naam van en voor de Belgische eventsector. De Event Confederation heeft ook een visie en plan klaar waar we de komende maanden zullen aan werken. De grote lijnen zijn reeds uitgezet, partners zijn al aangesproken en de werkzaamheden worden opgestart. Prioriteiten voor de toekomst zijn, naast de Covid relance uiteraard, een duidelijke definiëring van de sector, een eigen Paritair Comité, het netwerk onderhouden en uitbouwen, innovatie, CSR, veiligheid, opleidingen en trainingen, diversiteit en inclusie. Bij zijn nominatie tot directeur van de Event Confederatie zei Hugo Slimbrouck: “Ik voel mij zeer vereerd met deze aanstelling. Tijdens mijn loopbaan zag ik de eventsindustrie vanuit vele standpunten. De volgende jaren worden een enorme challenge want, wat de Event Confederation in het afgelopen jaar heeft gerealiseerd is niet alleen baanbrekend maar ook nog maar een begin van
de lange termijn campagne tot unificatie van de sector van evenementen. Onze taak is een duidelijk beeld te scheppen van onze sector voor alle stakeholders. We moeten verduidelijken welke voordelen we bieden aan de lokale economie, het delen van kennis en de ondersteuning van de lokale cultuur in de brede zin van de term. Events spelen niet alleen een rol bij motivatie en kennisoverdracht maar creëren opportuniteiten tot nieuwe investeringen en innovatie, los van een directe economische impact. We creëren werkgelegenheid voor zo’n 80.000 talenten. In feite moeten wij een duidelijke omschrijving formuleren van de echte ‘raison d’être’ van de eventsgemeenschap.”

Bruggeling Hugo Slimbrouck kan terugkijken op een rijk gevulde carrière in de wereld van events. In het begin van zijn loopbaan werkte hij voor diverse internationale hotelgroepen. Hij creëerde en beheerde Meeting in Brugge en werkte voor een van Belgiës gerenommeerde eventbureaus in het begin van de jaren 2000. Later specialiseerde hij zich als internationale destinatie marketeer met een focus op corporate events, internationale congressen en incentive travel. De afgelopen 14 jaar werkte hij voor de MCI Group, waar hij een wereldwijd portfolio uitbouwde en beheerde van strategische partners. Daarnaast was hij ook een regelmatige spreker op internationale congressen en vakbeurzen. Op het vlak van association management is hij een voormalig board member en global president van SITE (Society of Incentive Travel Excellence) en was hij gedurende drie jaar voorzitter van de overkoepelende brancheorganisatie JMIC (Joint Meetings Industry Council).