Humor herkennen we allemaal, maar veel vragen stellen we er ons doorgaans niet bij. Voor de reclamesector is het strategische kunst en vaak moeilijk te doseren. En de zware concurrentie en de steeds beter geïnformeerde consument maken de taak van marketingprofessionals er niet gemakkelijker op. Of een lach ook doet kopen? We vroegen het aan schrijver en consumentenpsycholoog Jean Romain Cally.
Wat zijn de voordelen van humor?
Humor is een belangrijk element in communicatie en kan een uitstekend middel zijn om het imago van een merk te verbeteren. Je kan je product ermee onderscheiden van de rest en zo de aandacht trekken van de consument, wat zorgt voor een mooie zichtbaarheid op de markt. Daarnaast zorgt humor ervoor dat de consument je reclameboodschap sneller onthoudt én levert het vaak positieve reacties op, wat dan weer het merkimago versterkt. Op psychologisch vlak is lachen een goede remedie tegen spanning en heeft het een positief effect op ons gedrag. Er kan zo een band met de consument ontstaan, die op termijn kan leiden tot een zekere loyaliteit. Humor kan dus weldegelijk bijdragen aan de verkoop.
Lees het volledige interview hier of lees het volledige dossier over humor en reclame in het eerste nummer van PUB Magazine van 2020.
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]