{Interview} Antoinette Ribas en Liesl Dejonghe over carrièrefestival Creatures

4schools / Communication / News

Op donderdagavond 10 november was het zover: de eerste editie van Creatures. Creative Belgium organiseerde dit 'carrièrefestival' om studenten kennis te laten maken met de reclame- en communicatiesector. PUB - organisator van de jaarlijkse Job Day - zette graag zijn schouders onder dit event. En vooral: het leek ons interessant om aan de vooravond van het festival twee mensen aan het woord te laten die hard aan de kar van Creatures hebben getrokken: Liesl Dejonghe, community & project manager bij Creative Belgium, en Antoinette Ribas, creative director bij BBDO Belgium en lid van de Board van Creative Belgium.

Vanwaar kwam het idee voor dit carrièrefestival?

Liesl Dejonghe: "Vooreerst vanuit onze community. Veel bureaus hebben het moeilijk met het vinden van de juiste profielen. We wilden jonge mensen op een toffe manier kennis laten maken met wat een reclamebureau is. Studenten, zelfs als ze Reclame studeren, houden vaak niet van reclame en willen iets doen dat maatschappelijke impact heeft." 

Antoinette Ribas: "Studenten hebben inderdaad vaak geen interesse voor reclame. Maar tezelfdertijd merkten we dat ze niet goed weten wat een reclamebureau eigenlijk doet. Ze kennen deze wereld niet goed, al zijn er ze soms door geïntrigeerd. Zelf hadden we recent studenten een halve dag op een briefing voor Jupiler gezet en dat opende hun ogen. 'De beste dag in mijn opleiding van drie jaar', kreeg ik als commentaar."

Antoinette Ribas

Jullie kozen voor de formule van een festival. Waarom?

Liesl Dejonghe: "Het is bewust geen jobbeurs. We willen de studenten wel laten ontdekken welke carrière ze kunnen maken in de reclame. Daarom zijn er ook learning labs, waar ze concrete dingen kunnen leren. Mensen met verschillende functies komen heel concreet vertellen, in kleine groepjes, wat hun job inhoudt en zo wordt het voor de studenten heel tastbaar. Vanuit het geloof dat persoonlijk contact met mensen uit de sector een verschil maakt, en dat mensen met liefde horen vertellen over hun vak de beste reclame voor de sector is.”

Antoinette Ribas: "Studenten verwarren vaak media met creatief werk en denken dat ik de hele dag banners maak of zo. Toen ik actief werd in de Board van Creative Belgium had ik twee doelen voor ogen: meer jonge vrouwen creatief laten zijn in bureaus én, in het algemeen, meer jongeren aantrekken. En vanuit persoonlijke verhalen kan je jonge mensen echt wel warm maken. Nu is er een grote 'gap' tussen de mening van wat in een bureau gebeurt en wat een bureau écht doet. Jongeren begrijpen vaak niet wat reclame is en vernauwen die tot irritante radiospots of prerolls op YouTube."

Liesl Dejonghe: "Op Creatures willen we onder meer tonen dat er ook reclame is met veel maatschappelijke impact. Er is een podium, er zijn learning labs, activaties én een 'one night briefing': ze krijgen allemaal een papier en kleurpotloden, waarna ze hun idee voor een campagne voor Douwe Egberts in een bus kunnen stoppen. De winnaar krijgt een stage bij BBDO, een koffietoestel én natuurlijk ook koffie. Er zijn ook veel mensen van bureaus aanwezig – veel mensen hebben zich spontaan kandidaat gesteld, er was een groot aanbod aan sprekers vanuit onze community - en zij zijn onze ambassadeurs. Ze zullen een badge dragen en zijn dus de hele tijd aanspreekbaar voor de studenten."

Liesl Dejonghe

Welke opvolging zal er zijn na het festival?

Antoinette Ribas: "Dat zijn we nog aan het bekijken, maar ik zou het leuk vinden om die ambassadeurs een plaats te geven op de website: wat doen ze precies, wat vinden ze leuk aan dit vak, waar studeerden ze et cetera."

Liesl Dejonghe: "En er komt zeker een tweede editie - op 10 november 2023 - en we hopen daar ook nog meer 'unusual suspects' te krijgen: niet alleen studenten, maar ook mensen uit andere vormen van opleidingen. In de goodie bag vinden de deelnemers trouwens ook brochures over opleidingen."