iO en M Leuven brengen Vlaamse Meester tot leven met AI

Naar aanleiding van de nieuwe overzichtstentoonstelling ‘DIERIC BOUTS. Beeldenmaker’ in M Leuven ontwikkelde iO de Boutsify-app: een rijke fysieke én digitale ervaring aangedreven door AI.
550 jaar terug in de tijd
‘DIERIC BOUTS. Beeldenmaker’ confronteert de vijftiende-eeuwse beeldenmaker met tegenhangers uit de vroege eenentwintigste eeuw: sportfotografen, filmmakers, game-ontwikkelaars. In M Leuven hangen en staan hun beelden zij aan zij, en die clash zorgt voor nieuwe creatieve ideeën. Nooit eerder waren zoveel werken van de Vlaamse meester uit de vijftiende eeuw te zien in zijn thuisstad. De tentoonstelling brengt bezoekers 550 jaar terug in de tijd, naar de wereld van Dieric Bouts.
De fysieke en digitale wereld blenden met AI
Maar hoe betrek je museumbezoekers van alle leeftijden in die radicale tweestrijd tussen de oude wereld van de Vlaamse Meester en de onze? In het geval van M Leuven: door ze, vanaf het moment dat ze over de drempel van het museum stappen, helemaal onder te dompelen in de wereld en het universum van Bouts.
iO stak daarom de museumlobby in een heus Bouts-jasje. Maar ook een digitale ervaring kon niet ontbreken, en die bouwde iO met AI in de vorm van de Boutsify-app. In die web-app laden bezoekers een foto op of nemen ze er een nieuwe. Een halve minuut later zien ze zichzelf door de ogen van de kunstenaar — in zijn eigen vijftiende-eeuwse setting.
Het groeiende belang van AI-technologie
De Boutsify-app is een speelse manier om de museumgangers te betrekken bij het oude universum van Dieric Bouts, maar voor veel bezoekers ook een laagdrempelige introductie in de wereld van AI. Dat is niet alleen in de marketing- en communicatiesector een relevante technologie. Ook daarbuiten wint AI elke dag aan belang, vertelt Sam De Win, executive creative director bij iO: “AI is voor ons geen doel op zich, eerder een middel om concrete bedrijfsproblemen op te lossen. We zetten AI al in voor vooraanstaande organisaties als NGF, Port of Antwerp-Bruges, en Länsförsäkringar, en nu dus ook voor M Leuven.”
Wil je de tool zelf ook eens proberen? Ontdek ‘m op boutsify.mleuven.be.
Credits
Client: M Leuven
Agency: iO
Client contact: Hanne Grégoire, Dries Lievens, Sofie Vermeiren, Marieke Van Cauwenberge
Executive Creative Director: Sam De Win
Creative Director: Wim De Laet
Strategy: Amber Verberckmoes
Technology Lead AI Prompting: Stijn Bonjean, Tom Bruyneel
Development: Amadeusz Klak, Samuel Joos
Design: Astrid Vanwolleghem, Emilie Lippens, Lawrence Bell
Copywriting: Toon Heylen
Account: Elisabeth Smedts, Katrien Potters
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]