JWT Amsterdam reconstrueert stem van Rembrandt

Crea / News

Rembrandt JWT Deze week is in het Rijksmuseum in Amsterdam de stem van Rembrandt onthuld. Met behulp van stemtechnologie en data heeft ING samen met verschillende experts een reconstructie gemaakt van de schildertechniek, het karakter, de taal en het stemgeluid van Rembrandt, een idee van J. Walter Thompson Amsterdam. Het resultaat: ‘De Rembrandt Tutorials’ gegeven door de ‘stem’ van de grootmeester ‘zelf’. In zijn eigen woorden, taal en uitspraak en met zijn eigen stemgeluid. Hierdoor kan Rembrandt ‘zelf’, 350 jaar na zijn overlijden, heel Nederland schilderles geven. Ter herinnering: JWT Amsterdam kreeg veel creatieve prijzen voor de campagne The Next Rembrandt uit 2016.

Tjitske Benedictus, hoofd Sponsoring ING Nederland: “2019 is het Jaar van Rembrandt en vieren we als hoofdsponsor van het Rijksmuseum de onsterfelijkheid van één van de grootste schildermeesters uit de Nederlandse geschiedenis. Wat veel mensen niet weten is dat een groot deel van het leven van Rembrandt in het teken stond van het overbrengen van zijn schildertechnieken aan zijn leerlingen. Met de reconstructie van zijn stem kunnen we de grootmeester na 350 jaar weer les laten geven. Zo maken we op een innovatieve manier Rembrandt toegankelijk voor heel Nederland.”

Rembrandt JWT

ING heeft de afgelopen 6 maanden samen met reclamebureau J. Walter Thompson Amsterdam en experts gewerkt aan de reconstructie van de stem van Rembrandt en de Rembrandt Tutorials. De schildertechniek en het karakter van Rembrandt zijn geanalyseerd door experts van het Rijksmuseum. Het Instituut voor de Nederlandse Taal heeft vervolgens de tutorials vertaald naar het Nieuwnederlands, de taal die in de tijd van Rembrandt gesproken werd. Omdat de manier van schrijven verschilt van de uitspraak, heeft de Universiteit van Leiden geholpen bij de uitspraak van de 17de-eeuwse taal. Op basis van alle hiervoor genoemde data is in samenwerking met de Technische Universiteit Carnegie Mellon de stem van Rembrandt gereconstrueerd.  Rita Singh, Speech scientist van Carnegie Mellon University: “Met behulp van moderne technologie en het gebruik van data is veel mogelijk. We zien het gebruik van biometrie, identificatiemethoden op basis van unieke lichaamskenmerken, toenemen. Het is al mogelijk om gezichten te schetsen die overeenkomen met het stemgeluid. Deze technologie hebben we omgedraaid voor de reconstructie van het stemgeluid van Rembrandt. Voor zover ik weet, is het voor het eerst dat een stem is gereconstrueerd op basis van gegevens uit zelfportretten en data. Zonder de technologische ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie zou dat niet mogelijk zijn geweest.”Rembrandt JWT
Met de Rembrandt Tutorials kan iedereen leren schilderen als Rembrandt. In de reeks van 6 tutorials worden verschillende onderwerpen belicht, waaronder het maken van portretten en schetsen, schildertechniek & materiaal, licht & onderschildering en opwerken in kleur. De Rembandt Tutorials zijn te bekijken via het YouTube-kanaal van ING Nederland en via ing.nl/rembrandt.

Credit List
CLIENT: ING
Head of sponsoring, events & activations: Tjitske Benedictus
Sponsorship Manager: Eline Overkleeft
Communication Advisor: Rixt Hoitinga
Spokesperson: Eva Hersbach
Spokesperson: Karin van der Pol
Senior Communication Manager: Mirjam Smit
Communication Manager Media: Ana Paula Risson
Communication Advisor Social Media: Marlies Hilgersom
AGENCY: J. Walter Thompson Amsterdam
Creative partner: Bas Korsten
Founding partner: Ralph Wisbrun
Creative director: Maarten Vrouwes
Creative director: Friso Ludenhoff
Senior art director: Tunchan Kalkan
Copywriter: Nils van der Assen
Creative: Marius Gottlieb
Creative: Jasper Korpershoek
Senior creative: Saskia Meijer
Senior creative: Rene Verhagen
Technology producer: Michiel van der Schalk
TV producer: Michiel van der Schalk
Digital producer: Reinier Slothouber
Senior producer: Eline Paardekooper
Producer: Julie van Lanschot
Digital strategy director: Wybe Sallows
Designer: Ronald Mica
PR Director: Jessica Hartley
Production Company: DPPLR
Director: Maarten Groen
Executive Producer: Aemilia van Lent
Producer: Jolien Snyers
DOP: Gabor Deak
Sound: Richard Wilder
Sound (US): Chris Bell
Editor:   Laura Brouwer
Editor: Johannes de Jong
Carnegie Mellon University
Speech scientist & Professor: Rita Singh
Professor: Bhiksha Raj
Student: Mahmoud Al Ismail Student: Danish Aukhan Student: Abehno Jimenez Student: Alex Litzenberger Student: Benjamin Martinez Elizalde Student: Hira Dhamyal Student: Joana Correia Student: Muhammad A. Shah Student: Shahan Ali Memon Student: Wenbos Liu Student: Yang Gao
Instituut voor de Nederlandse Taal
Onderzoeker & Historisch taal- en letterkundige: Dirk Geirnaert
Senior Onderzoeker, Taalkundige: Tanneke Schoonheim
Onderzoeker & Historisch taal- en letterkundige: Roland de Bonth
Universiteit Leiden
Historisch taalexpert: Olga van Marion
Rijksmuseum
Rembrandt expert & Conservator: Jonathan Bikker Development sponsoring: Hanneke Beynen
Artist
Artist: Jan Bustin
Milvum (Tech partner for facial recognition)
CTO: Arvind Jagesser
Developer: Kaj Oudshoorn
Developer: Tim de Jong
Artbox
Producer: Marice Hanraets
3D-artist: Jurg Neve