Kijk en koop... met Spott

Innovation / Media / News / Retail

SpottMet Spott, een innovatieve Belgische app, kunnen kijkers van VTM en RTL vanaf 12 oktober met één klik inspiratie spotten op hun tv-scherm en direct aankopen in de juiste webwinkel. Na een succesvolle proefperiode lanceert Spott zich hiermee officieel in België. Zie ons bericht over de proefperiode van Spott.

Spott herkent producten uit programma’s en films op het tv-scherm. Je kan met de Spott app en Spott.it-website direct aankopen wat je ziet op je scherm en een wenslijst van programmaproducten samenstellen. Je haalt inspiratie uit je lievelingsprogramma’s met kleppers als ‘Familie’ (VTM), ‘Sofie in de Keuken van’ (VTM), en ‘Cordon’ (VTM) alsook internationale programma's zoals 'Suits' (RTL) en 'Revenge' (RTL). Spott wil tv-programma’s, shows en films omzetten in een interactief inspiratieplatform.

Spott herkent op basis van geluid naar welk programma je kijkt, zowel bij live als uitgesteld kijken. Op je smartphone duiden witte bollen aan welke producten je kan kopen of op een wenslijst zetten. “Dat kleedje van Leen Van Den Bossche of de handtas van Evy Hermans kan je nu ook echt kopen tijdens het bekijken van ‘Familie’ of op een lijstje zetten voor later", zegt Michel De Wachter, een van de oprichters van Appiness, de startup achter Spott.

Spott is niet enkel een webwinkel, maar ook een platform waar je inspiratie kan opdoen en delen met je vrienden of familie,” zegt Jonas De Cooman, medeoprichter van Appiness. “Wij geloven dat Spott de kijkervaring verrijkt van mensen die zich graag laten inspireren door wat ze beleven." Een wenslijst bundelt je gespotte inspiratie vanop het tv-scherm en gespotte producten kan je delen met anderen of kopen. Zowel de Spott app als de website hebben een gepersonaliseerde home feed. Spott werkt met jouw voorkeuren en geeft je inspirerende scènes van programma’s en acteurs met producten en kledij. De app is vandaag beschikbaar voor iOS en Android.

Suits

Vanaf 12 oktober lanceert Spott officieel in België, na een succesvolle testperiode van 18 maanden met Living Labs (iMinds). Daaruit bleek dat Spott bij de top 5% innovaties valt die Living Labs heeft getest. Met bijna 40.000 downloads (veel meer dan de beoogde 10.000) was het de op één na populairste gratis app in België.

Spott maakt ook reclame interactief. Dit gebeurt in samenwerking met Medialaan, RTL en BBDO. Vanaf 18 oktober start Spott met een eerste interactieve campagne voor JBC. "Appiness geeft een antwoord aan onze constante zorg om onze adverteerders innovatieve en efficiënte oplossingen aan te bieden. Spott vertrekt van het eenvoudige idee: ‘Get Immediately What You See (GIWYS),” zegt Denis Masquelier, algemeen directeur Reclame Regie RTL.

Om de bekendheid van Spott te vergroten bij het grote publiek, zal de lancering  in België ondersteund worden door tv-advertenties op VTM en RTL. Appiness kijkt over de grenzen heen en heeft kantoren geopend in Londen en Seoel.  In het Microsoft Accelerator-programma werd Appiness verkozen tot één van de top 8 startups.