Kleur in de politiek: een beetje flamboyanter mag

Design / Media / News / People

Klassiek, kleurrijk, modern of herkenbaar? De manier waarop we ons kleden is ook een vorm van communiceren. Een taal die onze Vlaamse politici naar hartenlust spreken, of ligt er hier en daar nog haar op de tong?

Het is eens iets anders: PUB die aan enkele stylisten en/of moderedacteurs vraagt hoe onze Vlaamse politici zich in het openbaar het best (of het best niet) kunnen kleden. Want zoals bij een goede communicatiestrategie gelden er ook op gebied van styling enkele ongeschreven wetten. “Voor vrouwen werkt een two-piece altijd, of het nu bestaat uit een blazer en een broek of een rok en een bijpassende jas. Een outfit in één kleur verlengt en ziet er automatisch gecoördineerd uit,”klinkt het bij Catherine Kosters, fashion editor en columnist voor Flair. En voor de mannen? “Een pak is een klassieke keuze, maar je kan er alle kanten mee uit. Een tip: terwijl een zwart en grijs pak al gauw saai of stoffig oogt, kan je met een donkerblauw pak weinig misdoen.”

Een politici mag van haar gerust ook een handelsmerk hebben, want wie (her)kent Elio Di Rupo met zijn rode strikje nu niet? “Het kan een slimme vorm van personal branding zijn, zolang je de rest van je outfit klassiek houdt en het niet te cartoonesk wordt.”Voor Heinz Gijbels,hoofd styling bij DPG Media, mag het zelfs nog iets gewaagder: “Vlaamse politici mogen nog meer durven! De blauwe maatpakken met bruine schoenen onder, ik kan ze niet meer zien.”

Lees het volledige artikel in PUB Magazine.