In een steeds meer versnipperd medialandschap maken kranten en tijdschriften onvermijdelijk een evolutie door. Volgens recente cijfers van het Centrum voor Informatie over Media (CIM) steeg het aantal verkochte webabonnementen in 2023 met 12,2 procent tegenover 2022. De algemene verkoop kende dan weer een daling. Dat er in de toekomst nog meer zal worden ingezet op digitaal, staat volgens mediabedrijven Roularta, Mediahuis en DPG Media buiten kijf.
Roularta maakte met ‘Mijn Magazines’ een one-stop-shop waar lezers digitaal dertig mediamerken kunnen raadplegen, met mogelijkheid tot personalisatie. Daarmee wil het bedrijf inzetten op de bundeling van verschillende abonnementen. “Enerzijds vinden we dat toegankelijker voor de klanten, anderzijds maakt dat onze content zichtbaar, omdat je alles op één plek kunt terugvinden,” legt Xavier Bouckaert, CEO van Roularta Media Group, uit. ‘Mijn Magazines’ wordt ook vaak in een partnership aangeboden aan adverteerders die op hun beurt die content aan hun klanten en medewerkers kunnen aanbieden. Bouckaert voorspelt dat kranten met een hogere snelheid zullen digitaliseren dan magazines, met een belangrijk printmoment in het weekend. Hij merkt op dat kranten en tijdschriften meer in elkaars vaarwater terechtkomen. “Magazines worden de facto digitaler tijdens de week en ook zij mikken op een leesmoment in het weekend.”
Ook bij DPG Media hebben alle titels een digitale ommezwaai gemaakt. Via premium abonnementen hebben lezers toegang tot alle artikels die de redactie produceert. “De digitalisering biedt kansen voor onze merken om hun lezers nog beter te bereiken. Dankzij investeringen in onze nieuwsplatformen bouwen we dagelijks aan een veilig ecosysteem waarin we de data van onze lezers op een verstandige manier gebruiken,” stelt Erik Roddenhof, CEO van DPG Media. “Zo kunnen we op maat van hun persoonlijke interesses het nieuwsaanbod uitbouwen. Ook voor adverteerders biedt dat voordelen.”