LANG LEVE AI EN AL ZIJN COMPLEXITEITEN

4schools / Media / News

Hoe kunnen reclamemakers van kunstmatige intelligentie een toegankelijke, alledaagse en duurzame realiteit maken? Dit is een van de fundamentele vragen die we onszelf bij PUB stellen. En dat blijven we doen in 2024, met een eerste digitale nummer gewijd aan dit toekomstgerichte onderwerp met impact op alle medewerkers.

In 2024 zal PUB samenwerken met een aantal vooraanstaande sprekers om de impact van AI op de samenleving en de planeet te begrijpen, te beginnen met de betrokkenheid van AI in creatieve processen. Een eerste probleem zien we op het vlak van bijscholing en omvorming, want zowel de publieke als de private sector hebben absoluut behoefte aan creatieve professionals die in staat zijn om met AI te werken én er kritisch naar te kijken. Zo moeten we collectief leren om essentiële ecologische en ethische principes, zoals transparantie en respect voor mensenrechten en fundamentele vrijheden, te integreren in het werk dat we maken met behulp van kunstmatige intelligentie.

Collectieve intelligentie

Omdat hij gepassioneerd is door onderwijs en zelf ook een opleiding volgde over AI, geven we alvast de mening van David Grunewald. De oprichter van Pluginto.ai en tevens ook hoogleraar aan ULBECS en ICHEC heeft de ambitie om mensen en organisaties de middelen te geven om zich verder te ontwikkelen met behulp van AI. “Kunstmatige intelligentie maakt het voor de reclamesector mogelijk om de grenzen van creativiteit te vervagen en te verleggen, in de eerste plaats omdat het het productieproces kan versnellen.” Weg met de blancobladstress! Creatieven kunnen vandaag in no time beeldmateriaal genereren voor hun ideeën. En dat roept natuurlijk vragen op. Wat met het feit dat we die vaardigheden zélf niet langer zullen moeten kunnen beheersen? Het gebruik van AI zou vroeg of laat op die manier weleens kunnen leiden tot verlies van skills. Maar welke vaardigheden willen we behouden en welke zijn we bereid te verliezen?

[...]

LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL HIER