LANG LEVE VIRTUELE CREATIVITEIT

Communication / News

Ondanks de vraag naar verscheidene profielen en talenten, maar ook de flagrante evolutie van technologieën en media, bewijzen productiehuizen nog steeds hun kunnen. En omdat creativiteit op heel veel zaken toepasbaar is, brengen we dit artikel vanuit vier standpunten: kwaliteit, technologie, talent en concurrentie.

Evolutie 1: kwaliteit

De vraag naar audiovisuele content is extreem hoog. Dat dat door een wildgroei aan platforms komt is evident. Adverteerders hebben high-end producties nodig voor hun videocontent voor merken en hun producten, maar ook goedkopere content voor hun dagelijkse communicatie, het zij voor social media, B2B- of interne communicatie- en HR-doelen. De kwaliteitsniveaus verschillen dus, maar dat betekent niet dat je met kleine budgetten niet creatief kan zijn. Bij Lovo Films, dat mikt op de top van het assortiment, “ligt de kwaliteitslat hoger dan ooit,” getuigt executive producer Bert Brulez. En bij Hamlet maken ze van dit interview gebruik om een oproep te lanceren: “Laten we de handen in elkaar slaan, zodat we in ons land kunnen blijven streven naar een gezonde en kwalitatieve audiovisuele reclamesector.”

Ruben Goots, partner & executive producer bij het netgenoemde productiehuis, merkt op dat adverteerders in ons land doorgaans minder budget besteden aan audiovisuele producties: “België valt nauwelijks in de prijzen op internationale creatieve festivals. Ja, het klopt dat de productie van audiovisuele content niet goedkoop is, maar in the end wordt alles audiovisueel. En met de opkomst van al die platformen, met zelfs een Netflix dat voor een advertentiemodel heeft gekozen, wint de productie van audiovisuele content alleen maar aan belang.” Roxane Lemaire, strategic producer bij Bounce Rocks, noemt het zelfs jammer dat de aanvragen niet altijd erg veeleisend zijn. “Sommige projecten kunnen, om goede redenen natuurlijk, bijna volledig met de iPhone worden gemaakt. Maar dit mag geen automatisme worden, anders verliezen we aan kwaliteit. Bij Bounce Rocks werken we graag kwalitatief, maar klanten en bureaus moeten natuurlijk mee willen.”

>>> Lees het volledige artikel in PUB Magazine of HIER