Louise uit 2050 van WeTheHopeful.org gaat de wereld rond
Een maand geleden lanceerde het collectief WeTheHopeful.org (een initiatief van Bubka en partners) — met onder andere Wim Vermeulen, Ben Van Asbroeck, Caro Peeters, Kwinten Scheepers en Valérie Janssens — de kortfilm Louise uit 2050 op LinkedIn. In deze film neemt Louise ons mee naar het jaar 2050, van waaruit ze terugblikt op de wereld van vandaag en ons bedankt voor de inspanningen die we leveren (en zullen leveren) om de duurzame transitie te realiseren.
De film kiest niet voor het gebruikelijke onheilsverhaal, maar brengt juist een boodschap van hoop en veerkracht — en dat maakt wereldwijd indruk. Dat blijkt onder meer uit de steun van prominente klimaatwetenschappers (Mike Burners-Lee, Felix Creutzig,...), bedrijfsleiders (Paul Polman, Nigel Topping,...) en toonaangevende onderwijs- en onderzoeksinstellingen (Stanford University, Hot or Cool Institute,...).
“Wij zijn geen klimaatactivisten, maar een diverse groep bezorgde burgers met één missie: de harde feiten van de klimaatwetenschap vertalen naar verhalen die inspireren tot actie. Wetenschappers reiken ons alle oplossingen aan voor een duurzame transitie, maar hun boodschappen bereiken het grote publiek niet. Daarom vertalen wij ze in iets toegankelijk, inspirerend, hoopvol en activerend,” zegt Ben Van Asbroeck (WeTheHopeful.org).
Inspirerend en activerend
Op LinkedIn is de film inmiddels ruim 76.000 keer bekeken, en dat vanuit alle continenten. Dat komt neer op een totale kijktijd van 14 dagen — een onverwacht succes voor een no-budgetproductie. Uit de vele reacties blijkt dat de film mensen aanzet tot actie en stof tot nadenken geeft.
“Het is geweldig om te zien hoe de film mensen motiveert en hoe ze ermee aan de slag gaan. LN24 maakte er bijvoorbeeld een debatprogramma rond met onder andere minister Tinne Van der Straeten, klimaatwetenschapper Jean-Pascal van Ypersele en Wim Vermeulen. De RTBF besteedde er ook aandacht aan. We krijgen inmiddels van over de hele wereld vragen binnen van mensen die met ons willen samenwerken of tonen hoe ze de film gebruiken in presentaties, conferenties en opleidingen,” aldus Valérie Janssens (WeTheHopeful.org).
Signaal naar de bedrijfswereld
De film wil ook een signaal geven aan de bedrijfswereld. De vrees voor ‘greenwashing’ leidt er vaak toe dat juridische afdelingen marketeers vragen de communicatie over duurzaamheidsinspanningen in te perken of zelfs stil te leggen — een fenomeen dat bekendstaat als ‘greenhushing’.
“Wij willen laten zien dat het ook anders kan, en dat praten over duurzaamheid niet betekent dat je meteen onder vuur ligt. Integendeel: we krijgen alleen maar positieve reacties. Het draait om de juiste taal spreken. In deze film hebben we al onze inzichten van vier jaar onderzoek naar duurzame communicatie verwerkt, dus het is niet vreemd dat hij zo’n sterke weerklank vindt en dat the Hot and Cool Institute het een ‘masterclass in sustainable communication’ noemt,” zegt Wim Vermeulen (WeTheHopeful.org). “Wij hopen dat dit bedrijven en marketeers aanzet om weer het voortouw te nemen. Onze samenleving heeft nood aan leiderschap en hoop, wat de reacties op deze film ook bevestigen. Als het op de transitie aankomt, hebben veel bedrijven die twee in zich. Als ze zouden delen wat ze vandaag al doen, zouden we versteld staan van de transitie-energie en innovatiekracht die er bij bedrijven te vinden is.”
Credits:
Creative Director - Ben Van Asbroeck
Director of Strategy & Sustainability - Wim Vermeulen
Account Director - Kwinten Scheepers
Art Director - Stijn Lecomte
Motion Designer & Editing - Kristof Hermans
Copywriter – Christophe Vanheygen, Antony Samson, Ben Van Asbroeck
Actrice - Sarah Gallagher
Film Director: Ben Van Asbroeck
DOP - Ivo Nelis
Sound set - Mathias Van Gasse
Sound mix - Seppe De Clerck
Grading - Fons Vanoverbeke
Production - Whywise / Toon Vandenbranden
Sales Accountmanager - VRT
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Marketing & Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Community & Project Manager (m/f/d) - Hopscotch Season
Are you looking for dynamism and creativity? Do you have a passion […]
PR ACCOUNT MANAGER - Walkie Talkie
JOIN WALKIE TALKIE AS A PR ACCOUNT MANAGER Walkie Talkie is a creative […]