Louvain-la-Neuve: een jonge stad wordt groot

Herge-Musee-LLN

Communication / Media / News

Herge-Musee-LLN

© Nicolas Borel Atelier Christian de Portzamparc

De stad is nog geen vijftig, maar Louvain-la-Neuve heeft al haar vaste stek veroverd in binnen- en buitenland. Sinds haar prille begin heeft ze zich ontpopt tot universiteitsstad en feeststad. Maar ze heeft zich ook ontwikkeld tot een strategisch kruispunt voor nogal wat bedrijven. De Université Catholique de Louvain blijft haar eerste en belangrijkste ambassadeur. Maar ze heeft ook musea en kunstenaars, zakencentra en handelszaken te bieden. En al kunnen we het nooit met zekerheid weten, toch stellen we vast dat Louvain-la-Neuve nooit gestopt is met groeien.

Laten we duidelijk zijn: Louvain-la-Neuve is geen reclamestad. Belangrijke reclamebureaus met ronkende namen hebben elders hun adres – maar zijn daarom niet per se al te ver weg. De stad houdt niet op te veranderen. Op alle toegangswegen zie je werven en kranen in de omgeving opduiken.

Maar de nieuwigheid is er stilaan af. De stad is volgens sommigen zelfs burgerlijk geworden. In de schaduw van de recent opgetrokken verblijven is het cultuur- en verenigingsleven er hoe dan ook gevarieerder op geworden. “In dat opzicht raken we meer en meer omsingeld,” zegt Anne Eyberg blij. In de lente van volgend jaar opent het Musée universitaire zijn deuren in de emblematische voormalige wetenschapsbibliotheek, die in 1975 openging. Na maanden van werken en nadenken over zijn identiteit stelt het zich als doel om bruggen te slaan “tussen kunsten en wetenschappen, tussen culturen, tussen tijdperken, tussen objecten, dit alles om de schoonheid en verscheidenheid van de wereld te tonen en om te breken met een enge interpretatie van de realiteit.”

Lees verder om te lezen hoe reclame- en communicatiebureaus in Louvain-la-Neuve hun weg vonden...