MAGAZINES & SUCCESS STORIES

Media / News

Wilfried leest als een roman

« Al sinds het eerste nummer van Wilfried, in 2017, krijg ik de vraag of het magazine ‘marcheert’ », lacht hoofdredacteur François Brabant. Zijn antwoord daarop? Dat Wilfried het, in een periode waarin weleens ontslagen vallen binnen bedrijven, net tegenovergesteld doet; « In 2020 gingen we van één naar drie werknemers en van drie naar vier nummers per jaar, plus speciale editie en twee nieuwe titels (Wilfried NL en Eddy). We hielden ook de eerste algemene vergadering van Wilfried als coöperatieve vennootschap, samen met 380 coöperatieleden. Dat is wat ons model zo goed als uniek maakt, omdat ons kapitaal voornamelijk afkomstig is van burgers die ervoor gekozen hebben om ons tijdschrift te financieren. » Wilfried bereikt meer en meer de vier uithoeken van Wallonië en Brussel, zegt Brabant. « Qua leeftijd bereiken een publiek van 18 tot 95 jaar. Dat zijn heel uiteenlopende profielen. Op een jaar tijd hebben we ons abonnee-aantal zelfs bijna verdubbeld. Voor nummer 13 telden we 1500 abonnees en 4000 exemplaren in losse verkoop, wat vandaag de dag zeker niet slecht is. »

En online? « We hebben geïnvesteerd in een nieuwe website, waar nog meer content op staat dan vroeger, maar het online-gedeelte blijft toch vooral een etalage. Er zijn wel plannen voor een digitaal aanbod, maar dat zal voor 2022 zijn. 2020 was het jaar van de projecten, 2021 zal het jaar van stabilisatie zijn waarin we willen aantonen dat alle deze investeringen levensvatbaar zijn. »

Autogids aan het stuur

Voor Le Moniteur Automobile, Autogids en Autowereld stond 2020 helemaal in het kader van passie, zo zegt redactiedirecteur Vincent Joye. « We hebben laten zien dat we ons kunnen aanpassen aan uitzonderlijke situaties, ondanks de gesloten verkooppunten en de maar half draaiende automarkt. We mogen tevreden zijn met de evolutie van onze titels en vooral met de digitale sprong die we gemaakt hebben. »

[...]

Het volledige artikel leest u hier