Magixx, bondgenoten onder elkaar

Media / News

Eind 2020 besloten drie Belgische marktleiders in magazineland zich te verenigen. Magixx was geboren, een samenwerking gebaseerd op drie fundamentele criteria: efficiëntie, eenvoud en dynamiek. Mieke Berendsen (DPG Media), Mireille De Braekeleer (Roularta) en Anne Delavarenne (Rossel) staan aan het roer van het driemanschap en maken beslissingen daarbij steeds in consensus. We brachten hen samen voor een gesprek over het project, en dat was meteen de ideale gelegenheid om te polsen naar het wel en wee van de huidige magazinemarkt.

PUB: hoe zijn de taken verdeeld binnen Magixx?

Anne Delaverenne: Roularta is initiatiefnemer van het samenkomen en van het commerciële werk We zijn een tripartite, wat wil zeggen dat elke uitgever zijn bevindingen en ideeën deelt. Dit zorgt voor een zekere ambities voor de ontwikkeling van het aanbod. Bruno Liesse ondersteunt ons in het marketing- en researchgedeelte. 

Mireille De Braekeleer: Er is in ieder geval sprake van wederzijds respect en liefde voor het magazine als product. Elke regie heeft een verkoopvertegenwoordiger aangeduid die voor een aantal bureaus als het gezicht van Magixx fungeert. In het geval van Roularta is dat Betty Osaer. Zij heeft enorm veel contacten in de sector en kent als geen ander de kracht van tijdschriften.”

Welk nut zien jullie in zo’n alliantie? Waarop hopen jullie?

Mieke Berendsen: Het voordeel is dat we op deze manier snel en eenvoudig toegang verlenen tot de grootste magazinetitels van België. Zelfs voor een ‘slow medium’ is dat in deze complexe markt nodig.

[...] Het volledige artikel leest u hier.