De helft van de Belgische marketeers maakt al gebruik van live communicatie én verwacht nog een stevige groei. Dat blijkt uit het onderzoek dat Nele Meulemans, studente Meertalige Bedrijfscommunicatie aan de Universiteit Gent uitvoerde in opdracht van live communicatiebureau The Oval Office. Ze peilde 943 marketing- en communicatiespecialisten naar het gebruik van offline en online merkbelevingen als communicatiemedium binnen hun bedrijf. Zie ook PUB 3 van dit jaar, waar we nader ingaan op dit onderzoek.De belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn:
- 1 op de 2 marketeers (51 %) maakt gebruik van live communicatie
- Automotive (74%), FMCG (66%) en IT & Telecom (52%) zijn grootste believers
- Merkbekendheid (32%), merkengagement (27%) en sales (25%) zijn de voornaamste redenen om live communicatie te gebruiken
- Digital en social marketing (32%), klantenevents (24%) en content marketing (28%) vormen top 3 van de meest gebruikte live communicatie-uitingen
- 8 op de 10 (79%) communicatieprofessionals verwacht verdere groei van live communicatie
Van 11 % in 2013 tot 51 % in 2016: het gebruik van live communicatie binnen de marketingmix van Belgische bedrijven is in 3 jaar tijd meer dan verviervoudigd. Het is meteen de belangrijkste conclusie uit het onderzoek van The Oval Office, het bureau dat live communicatie zo’n vijf jaar geleden in België introduceerde. Managing partner en creative director Wouter Boits: “Live communicatie streeft ernaar via de combinatie van beklijvende live ervaringen én inspirerende communicatie de band te versterken tussen consumenten, interne medewerkers en b2b-klanten met het merk, het product of het bedrijf. Het feit dat bijna 8 op de 10 respondenten (79%) akkoord gaan met de stelling “Ik verwacht dat live communicatie in de toekomst aan belang zal toenemen”, wijst erop dat de Belgische marketeers steeds meer overtuigd zijn van de kracht van live communicatie om mensen hun merk te laten beleven.”
“Vandaag is live communicatie een volwaardige strategische marketingtool waarin alles samenkomt: mens en merk, inhoud en emotie, online en offline,” vult strategic director Olivier Trop aan.Belgische marketeers geven als voornaamste redenen om live communicatie in te zetten: brand awareness (32%), brand engagement (30%), sales en lead generation (25%) en brand preference (24%).
Uit het onderzoek blijkt dat alle sectoren Live Communicatie integreren in hun marketingmix. Een aantal onder hen zijn al langer believers van de meerwaarde om live belevingen te combineren met creatieve online en offline communicatie om hun klanten, consumenten of medewerkers te engageren. Bovenaan het lijstje staan de automerken (74%) die hun nieuwste modellen graag lanceren en promoten via evenementen en brand activations. FMCG-merken die vaak hun producten op de winkelvloer, tijdens publieks-evenementen zoals festivals en shopping days of via social media aanprijzen, staan op plaats 2 (66%). De IT- & Telecommerken ronden de top drie af.
Digital Marketing Analyst bij Studio100
Studio 100, gevestigd in Schelle, is een bruisend en succesvol bedrijf in familie […]
ART DIRECTOR bij Choco
Als Art Director sta je voor sterke creatieve concepten en prachtige designs, online […]
Project Manager - Digital Producer bij Happiness
At Happiness Anywhere / BLISS, we are looking for new talent to strengthen […]
Communication officer bij Tiense Suiker
Tiense Suikerraffinaderij is een referentie in de Belgische voedingsindustrie. Bij ons gaan traditie […]