Marketing Genius 2017: de finalisten
The House of Marketing organiseert dit jaar de zesde editie van de Marketing Genius challenge. Marketing Genius is - met de medewerking van mediapartner PUB – een uitdaging voor jonge marketing professionals (tot 35 jaar oud) die hun creativiteit durven delen door een geniale oplossing te vinden voor een van de prangende marketing vraagstukken.
De jury van experten van The House of Marketing selecteerde vijf finalisten op basis van vier criteria: kennis over het onderwerp, creativiteit, logische structuur en leesbaarheid. Dit jaar zijn het geworden: Bryan Van Hauwaert, Sofie Huyskens, Simon Ampe, Thibault Duspeux en Julien Foucart.
Bryan Van Hauwaert, field marketing sales delivery advisor bij Worldline Global, diende de beste oplossing in voor de loyaliteitsuitdaging van Godiva.
Zijn idee is opgebouwd uit drie stappen. Bryan adviseert Godiva om een sterk merkverhaal te creëren rond hun merklogo: de mysterieuze vrouw op het witte paard. Ten tweede, kan je volgens hem de loyaliteit verhogen door elke klant de mogelijkheid te geven een persoonlijk chocolade profiel aan te maken. Op die manier kan de klant aangeven welke smaken hij graag opnieuw wil degusteren. Ten slotte, kan dit versterkt worden door een gemeenschap te laten groeien waar fans andere chocolade profielen kunnen ontdekken en in aanraking komen met nieuwe smaken.
Sofie Huyskens presenteerde het meest creatieve idee voor de uitdaging van Newsmonkey rond virale video marketing.
Sophie is een community manager bij Essent.be en raadt Newsmonkey aan, te focussen op twee hoofddoelen: lezers inzetten bij het creëren van nieuwsinhoud en de naamsbekendheid van het platform verhogen door middel van bijvoorbeeld vloggers. Ze is van mening dat het delen van nieuws in twee richtingen zou kunnen verlopen. Daarenboven, is het belangrijk dat nieuws grappig en gepersonaliseerd is.
De uitdaging van Devos&Lemmens rond frietkoten werd voortreffelijk aangepakt door Simon Ampe, field sales promotor bij Nestlé.
Hij suggereert dat uitbaters van frietkoten de sauzen in de kijker kunnen zetten door ze simpelweg op tafel te zetten, zoals ook thuis gebeurt. Bovendien, stelt hij dat Devos&Lemmens de sterkte van reeds bestaande loyale fans kan benutten door ze te combineren met de creatie van impulsmomenten.
De uitdaging waar Desperados mee kampt, draait rond activatie van het merk. Thibault Duspeux, channel deployment manager bij GSK, bedacht hier een innovatieve oplossing voor.
Hij legt uit dat Desperados zich kan positioneren als de drank bij uitstek die jonge mensen samenbrengt en met elkaar verbindt. Hij ontwikkelde verder een marketingstrategie om een snelle implementatie mogelijk te maken.
Julien Foucart ging de laatste uitdaging aan. Hij is data analyst bij FruitBowl Digital en werkte aan een geniaal idee voor Vacature.com.
Julien benadrukt in zijn voorstel het belang van mobiel als kanaal. Volgens hem zal dit in de toekomst steeds belangrijker worden. Hij adviseert Vacature.com om een swiping applicatie te ontwikkelen en het rekruteringsproces te herzien.
Bekijk hun korte pitch en stem voor 21 april op jouw favoriete finalist. Deze stemmen tellen voor 1/3 van de totale score. Ze krijgen de kans om de overige 2/3 van de stemmen te verzamelen bij de professionele jury en het publiek, want de finalisten worden uitgenodigd om hun ‘genius opinion’ voor een jury van marketing experten te pitchen tijdens het Marketing Genius evenement op 24 april.
De winnaar sleept de titel van Marketing Genius 2017 in de wacht en wint daarenboven een ongelofelijk prijzenpakket! De kers op de taart? De winnaar presenteert zijn of haar ‘genius opinion’ voor de gehele Belgische marketinggemeenschap op het Vlerick Marketing Colloquium op 11 mei.