Marktonderzoek anno 2020

Communication / News

Covid-19 gaf onze manier van werken een digitale boost, denk maar aan telewerk en video-gesprekken en -vergaderingen. De onderzoekswereld schakelde al langer dan vandaag over naar een grotendeels digitale manier van werken, voor kwantitatief én voor kwalitatief onderzoek. Hoe zit dat juridisch in mekaar? Daar kunt u meer over lezen in een artikel in PUB Magazine. Maar eerst bekijken we de technische en organisatorische kant. 

Marktonderzoek verliep de voorbije tien jaar steeds meer online. Na de aanvankelijke argwaan stapte men steeds vaker over naar online rekrutering én bevraging. Ook bij InSitesConsulting, dat als een van de eersten die nieuwe richting insloeg. “Kwantitatief onderzoek verloopt bij ons altijd online,” zegt Sophie Van Neck, managing director België bij InSites Consulting, dat internationaal actief is, maar nog steeds zijn hoofdkantoor heeft in Gent.

Sophie Van Neck

“Ook al ons kwalitatief onderzoek verloopt online, maar qua rekrutering gebruiken we soms nog de eerdere traditionele methodes, zoals panels.” Daarnaast maakte men voor de rekrutering ook gebruik van databanken van de klant, of via online advertising, zeker voor heel specifieke onderwerpen. Voor vragen rond ‘vegan’ maakt het bureau veeleer gebruik van een banner bij een contentmarketingblog over dat onderwerp. “Dat gebeurt altijd in overleg met een mediabureau en de beheerder van de site,” zegt Sophie Van Neck.

Carine Vaeremans

Bij Profacts werkt men met een eigen respondentenpanel van 170.000 potentiële respondenten en men riep er vorig jaar ook myopinion.be in het leven. “We rekruteren voor ons eigen panel via gerichte acties vanuit verschillende bronnen (offline en online) en dit volgens de representatieve regels van de kunst,” zegt Carine Vaeremans, CEO van Profacts. “Socialmediarekrutering wordt steeds relevanter. Voor een groot deel van onze panelleden hebben we veel relevante profielinformatie. Dit laat ons toe om zeer gericht bevragingen op te zetten en de juiste doelgroepen te filteren. We trachten die profilering ook continu te verrijken doorheen verschillende onderzoekstrajecten.”

Lees het volledige interview (over incentives, over DIY-onderzoek van merken enz.) in PUB Magazine.