Aangezien online-enquêtes persoonsgegevens verzamelen zijn zij onderworpen aan de wetgeving, meer bepaald aan de AVG (doorgaans GDPR genoemd, met zijn Engelse afkorting). Een overzicht van wat wel en wat niet mag in een tijd waarin sociale netwerken ons voortdurend om onze mening vragen. - Fréderic Vandecasserie
Laten we het geheel meteen kaderen met behulp van Nicolas Hamblenne, advocaat bij Koan en gespecialiseerd in de technologiesector: “Online bevragingen hebben altijd bestaan, en de GDPR heeft niet echt veel veranderd. Vóór deze verordening was er al de wet van 1992, gebaseerd op dezelfde principes, over het informeren van mensen over het gebruik van hun persoonsgegevens. De GDPR heeft vooral enkele zaken verduidelijkt en omkaderd.”
In realiteit is vandaag niet langer élke peiling gebaseerd op een representatief panel. Dat bevestigt Loïc Dubois, social media strategist bij ID Weaver. “Virgis u niet: Facebookpeilingen enzovoort leveren niet altijd goede resultaten op. Zo’n peiling lijkt een beetje zo’n straatinterview dat u soms op tv ziet. Er is wel een uitzondering: influencers, omdat zij een grote en doelgerichte community hebben om te bevragen. Daar zullen de verkregen resultaten van grotere waarde zijn.”
[...] Het volledige artikel kan u hier lezen in uw meest recente PUB Magazine (helemaal gratis trouwens, want PUB02 is toegankelijk voor iedereen tijdens de lockdown). Helemaal gebeten door marktonderzoeken? In datzelfde nummer leest u vanaf pagina 34 de inzichten van InSites Consulting en Profacts.
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]