Meer dan een (goede) jingle

Media / News

De juiste klank bij het juiste merk, dat is volgens sonic branding-believer Cédric Engels pas écht communiceren met geluidsgolven. Hij wacht geduldig het moment af waarop merken het begrip sonic branding volledig zullen omarmen.

Het opstartgeluid van Mac, de intro van Netflix, de tonen van James Bond… Geluid is overal en bepaalt voor een groot stuk de indruk die we over iets hebben. Zo ook over een merk.dric Engels (foto  Katrijn Van Giel), mede-oprichter van sound agency Sonhouse en auteur van het boek De kracht van geluid, ontwikkelt die geluidsidentiteiten voor film, televisie en merken. In vaktermen hebben we het dan over sonic branding, ofwel het vertalen van een merk-DNA in geluid.” Hij vertelde er alles over tijdens uitreiking van de allereerste Soniq Award van VIA, en doet voor PUB het een en ander uit de doeken. Dat geluid aan een opmars bezig is, komt volgens hem onder andere dankzij de komst van voice assistants en smart speakers. Maar ook de sonic branding case van Mastercard heeft de markt op internationaal niveau wakker geschud. Het was het levendige bewijs van het belang van een eigen soundidentiteit. Sindsdien komen er veel meer spontane aanvragen binnen, ook van kleinere KMOs, en is onze markt volwassener geworden.

Het volledige interview leest u in PUB magazine.