Menstruatie in de sport: Het Bataljon en Rebelle vzw doorbreken het taboe

Menstruatie blijft in de sportwereld vaak een onbesproken thema. Een nieuwe sensibiliseringscampagne van Rebelle vzw brengt daar verandering in en zet het onderwerp midden op het speelveld. Met een ludieke en confronterende insteek wil de campagne de dialoog tussen coaches, spelers en supporters openen. De videoproductie werd gerealiseerd door video agency Het Bataljon.
Speelse sensibilisering met impact
Rebelle vzw is een Belgische organisatie die zich inzet voor het welzijn van vrouwen door thema's aan te pakken die relevant zijn in hun leefwereld. Ze brengen vrouwen op een innovatieve en toegankelijke manier samen, inspireren en verbinden hen, en behartigen hun belangen. Daarnaast streeft Rebelle naar gelijke ontwikkelingskansen voor kinderen en biedt ze ondersteuning aan ouders en opvoeders.
De nieuwe campagne van Rebelle kiest bewust voor een komische aanpak om een serieuze boodschap over te brengen: maak menstruatie bespreekbaar in je sportclub. Door middel van een over-the-top scenario wordt getoond hoe het vooral niét moet, en hoe een eenvoudige, open communicatie veel beter werkt. De omgekeerde psychologie achter de campagne houdt de kijker een spiegel voor en moedigt een normalere en meer ontspannen houding aan tegenover menstruatie in de sport.
Samenwerking met Het Bataljon
Voor de uitwerking van de campagne werd samengewerkt met video agency Het Bataljon. Het team stond in voor de creatieve ontwikkeling en realisatie van de video. "Ik ben heel blij dat we met Het Bataljon in zee zijn gegaan. Het team bedacht niet enkel supercreatieve ideeën, ze voerden het gekozen idee ook tot in de puntjes uit en waren fijn om mee samen te werken. Ook al was onze opdracht en ons budget eerder klein, kregen we nooit het gevoel dat ons project minder prioriteit kreeg dan anderen," aldus Ann Dewalque, stafmedewerker bij Rebelle.
Brede verspreiding op tv en sociale media
De campagne wordt breed uitgerold met zendtijd op VRT en Sporza, aangevuld met extra content op sociale media. De combinatie van televisie en digitale kanalen zorgt ervoor dat de boodschap een breed publiek bereikt en zo een stap vooruit zet in het doorbreken van het taboe rond menstruatie in de sport.
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]