Het festival-, barbecue- en terrasjesseizoen is nog volop bezig. Hét moment dus voor Brussel Mobiliteit om een bewustmakingscampagne te lanceren over de gevaren van rijden onder invloed. 27% van de zwaar gewonde en overleden verkeersslachtoffers in het Brusselse zijn tussen 18 en 30 jaar. Daarboven blijken vooral jonge mannen vaker onder invloed de weg op te gaan. Daarom richt de campagne zich in de eerste plaats tot deze doelgroep. Brussel Mobiliteit besloot echter om met zijn campagne deze keer niet te focussen op wie domme risico’s neemt door onder invloed achter het stuur te kruipen. In tegenstelling tot voorgaande jaren spreken ze samen met Mortierbrigade deze keer namelijk hun vrienden aan.
De campagne wordt gelanceerd met een onlinevideo die, ha ja, niet moet onderdoen voor de beste Amerikaanse actiefilms. We zien een jongeman in een helikopter die zijn in de lucht bungelende vriend vasthoudt. Die situatie geeft aanleiding tot een absurde discussie. Achteraf begrijpen we dat de discussie eigenlijk plaatsvond op de parking van een nachtclub. Brussel Mobiliteit en Mortierbrigade maakten ook een website met argumenten afhankelijk van het stadium waarin je vriend zich bevindt. Daarmee willen ze de juiste woorden aanreiken om een vriend te overtuigen niet onder invloed de weg op te gaan. Zo sta je nooit met je mond vol tanden wanneer je vriend geen zinnig woord meer kan uitbrengen.
Een reeks affiches maakt de campagne compleet. Elke boodschap is bovendien specifiek afgestemd op de plaats waar de affiches zullen hangen.
Credits
Client: Bruxelles Mobilité/Brussel Mobiliteit
Client contacts: Alexandre Carlino & Malicia Scorier
Agency: mortierbrigade
CEO: Jens Mortier
Executive Creative Director: Joost Berends Brand Design Director: Philippe De Ceuster
Creatives: Frédéric Zouag & Nicolas Gaspart
Strategy: Philippe Gerin
Media strategy : Chenling Zhang
Lead Producer: Anneleen Vande Voorde Producer: Hanne Polé
Social Media Lead : Lisa Smets
Social Media Creative : Louis Vielle
Digital Business Director : Jochen Sablon UX Director/Design: Pieter Nijs
Digital Project Manager: Saartje Kuypers Development: Shenanigans
Cross Media Designer/DTP: Vito Latorrata & Sophie Bayeul Editor: Jelle Stroo
Photographer: Louis Vielle Lighting: Charlie Severe
Production Company: Hamlet
Director: Angelo Cerisara
Executive Producer: Ruben Goots / Jason Felstead Producer: Robin Paul
DOP: Edouard Legrelle
Editor: Lola Margrain
Post-production: Divide
Grading: Yerlan Tanayev
Online: Cedric Van Der Kelen
Editor: Lola Margrain
Music: Raygun
Soundstudio: Raygun
Casting: Olivier Drogenbroodt
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]
ACCOUNT EXECUTIVE - LIQUID BRUGGE
We zijn op zoek naar een account executive om ons commerciële team te […]