Mutant en De Warmste Week maken eenzaamheid zichtbaar

Crea / News

De Warmste Week zet zich dit jaar in tegen eenzaamheid. Een herkenbaar thema, want uit onderzoek blijkt dat maar liefst een op de twee Vlamingen zich soms eenzaam voelt. Om mensen aan te sporen een actie te registreren voor het goede doel, werd op 30 september de nieuwe campagne gelanceerd.

De vlam, het iconische logo van De Warmste Week, kreeg vorig jaar voor het eerst een centrale rol in de campagne. Ook dit jaar besliste Mutant om de vlam volledig te omarmen en het de hero van de campagne te maken. Dat leidde onder andere tot een pakkende film.

“De film speelt zich af in een geanimeerde wereld waar iedereen een vlammetje bij zich draagt dat aantoont hoe ze zich voelen. Zo volgen we vier personages die zich eenzaam voelen: een oude dame, twee jonge scoutsleden en een jongvolwassen vrouw. We zien hoe ze het, zelfs als ze niet per se alleen zijn, moeilijk hebben met hun eenzaamheid. Gelukkig worden ze doorheen het verhaal gezien en betrokken door andere personages die ervoor zorgen dat hun vlammetjes weer helemaal opfleuren,” zegt Iris Nuyts, creative bij Mutant.

“Eenzaamheid is vaak niet zichtbaar. Daarom moesten we op zoek naar een andere visuele manier om die problematiek duidelijk te maken. Door de vlammetjes een eigen persoonlijkheid te geven, hopen we dat mensen zichzelf of anderen hierin kunnen herkennen en dat ze naast het registreren van een actie ook in hun dagelijkse leven proberen actie te ondernemen om eenzaamheid de wereld uit te helpen,” voegt Ruben Van Maldeghem, creative director bij Mutant, toe.

De spot wordt ondersteund door een aangrijpende cover van Journey’s “Don’t Stop Believin”, die de Belgische artiest Portland exclusief voor de campagne maakte. “Met De Warmste Week wil VRT niet alleen geld inzamelen, maar vooral sensibiliseren rond het thema eenzaamheid. Daarin zal deze film een belangrijke rol spelen. Het eenvoudige maar aangrijpende verhaal beroert jong en oud. De muziek van de artiest Portland is de kers op de taart. Ik ben ervan overtuigd dat er in veel Vlaamse huiskamers een traantje zal weggepinkt worden wanneer deze spot op televisie is, concludeert Karel Decorte, marketing coördinator bij De Warmste Week, Studio Brussel en MNM.

Surf naar dewarmsteweek.be voor meer informatie over de actie.

Credits:

Agency: Mutant  

Brand: VRT -  De Warmste Week 

Client: Karel Decorte, Astrid Hillen  

Liselotte Van Halewyck & Elisabeth Roelandt 

Chief Creative & Strategy: Odin Saillé 

Creative Director: Ruben Van Maldeghem & Jesse Van Gysel 

Creative: Simon Pyson 

Creative: Iris Nuyts 

Client Director: Innie Tran 

Client Manager: Laura Naeyaert 

Producer: Thomas Koltsidas  

Design Director: Frank Schouwaerts 

Designer: Tjen Colman 

Motion Designer: Bob Van den Audenaerde 

Productionhouse: Eddy Animation 

Director: Stéphane Berla  

Line Producer Romane Belaïsch 

CG Supervisor Romain Cabanier 

Executive Producer Julie Paturle 

Song: Don’t Stop Believin’ - Cover by Portland 

Sound post-production: Raygun