Mutant en Knack kaarten partnergeweld aan

1 op de 3 vrouwen krijgt te maken met partnergeweld, maar dat opmerkelijke cijfer gaat veel verder dan louter fysiek geweld. Er is ook sprake van psychologisch, seksueel en economisch geweld. Of het gaat over intimidatie, vernedering, beledigingen en het afpakken van bankkaarten. De (be)dreiging neemt steeds meer verschillende vormen aan en treft alsmaar meer vrouwen. Die “1 op 3” toont dan ook aan dat de problematiek nog lang niet is opgelost, maar actueler dan ooit is.
In het kader van de Internationale Dag tegen Geweld op Vrouwen, die plaatsvond op zaterdag 25 november, plaats Knack/Le Vif de problematiek op de kaart. Dat doet ze door de pagina’s van haar magazine te gebruiken om haar lezers in de schoenen te plaatsen van slachtoffers die leven in de greep van hun partners. “Terwijl ze door het magazine en de artikels bladeren zien de Knack-lezers een schaduw verschijnen, net alsof er iemand over hun schouder meekijkt,” legt Jonathan d’Oultremont, creatief bij Mutant, uit. “Naarmate ze verder door het magazine bladeren, wordt de schaduw steeds meer aanwezig, steeds dreigender, verspreidt over vijf dubbele pagina’s”. In het midden van de pagina duidt het opmerkelijke cijfer de dreiging: 1 op de 3 vrouwen die dit magazine lezen, werd reeds bedreigd door hun partner. Door creatief gebruik te maken van haar eigen media, wil Knack/Le Vif haar lezers bewust maken van een probleem dat nog te vaak geminimaliseerd wordt.
De dreiging is naast in print ook te zien op sociale media en op banners. Speciaal voor deze gelegenheid ging de redactie ook dieper in op het probleem in verschillende artikels. Ze namen bijvoorbeeld een kijkje bij de hulplijn 1712, waar dagelijks honderden meldingen van misbruik en geweld binnenkomen. Sinds woensdag 22 november kun je de artikels lezen in Knack/LeVif of digitaal op knack.be/levif.be.
CREDITS
Agency: Mutant
Brand: Knack/Le Vif
Client: Jeroen Van Raemdonck, Ann Claeys & Nele Baeyens
Creative Director: Ruben Van Maldeghem
Creative Director: Odin Saillé
Creative: Roxane Schneider
Creative: Jonathan d'Oultremont
Strategy: Anneleen Coppens
Client Director: Innie Tran
Client Manager: Julie De Preter
Client Executive: Thomas Koltsidas
Design Director: Frank Schouwaerts
Motion Design: Bob Van den Audenaerde
Designer: Tjen Colman
Designer: Davy Dooms
Designer: Ben Boliau
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]