Met Europese, nationale en regionale verkiezingen in 2024 is onze stem dit jaar belangrijker dan ooit. Daarom willen Mutant en Knack/LeVif de komende maanden gebruiken om lezers zo veel mogelijk aan hun stem te laten twijfelen, zodat ze in het stemhok zeker zijn van hun stuk. Om dat doel te bereiken ontwikkelde Mutant een online AI-tool waarmee gebruikers verschillende politieke standpunten uit hun eigen mond kunnen horen.
De campagne vertrekt vanuit het inzicht dat je je eigen gedachten soms luidop moet horen om te beseffen dat je het er eigenlijk oneens mee bent. Zo kan een mening in je hoofd aanvaardbaar klinken, maar een totaal ander gevoel krijgen wanneer je ze jezelf hoort uitspreken. In de test houdt Knack/LeVif haar lezers dan ook letterlijk een spiegel voor, door met AI video’s te genereren waarin ze zichzelf politieke quotes zien en horen uitbrengen.
“De meeste politieke tests zijn gemaakt om alle twijfel weg te nemen,” zegt Jesse Van Gysel, CD bij Mutant. “Je vult een aantal vragen in en krijgt dan een resultaat met een partij waarop je moet stemmen. Dat staat eigenlijk haaks op wat Knack/LeVif wil bereiken. Wij willen mensen informeren, inzicht geven en tools aanreiken waarmee ze vooral zelf hun eigen mening kunnen vormen.”
De campagne loopt op tv, cinema, radio, online, en via print. De productie van de website werd verzorgd door No Computer.
CREDITS:
Agency: Mutant
Brand: Knack/ Le Vif
Client: Nele Baeyens, Ann Claeys, Jeroen Van Raemdonck &
Anne-Sophie Bailly
Business Director: Maarten De Cuyper
Creative & Strategic Director: Odin Saillé
Creative Director: Jesse Van Gysel, Ruben Van Maldeghem
Creative: Jonathan d’Oultremont
Creative: Nicolas Biscaras
Client Director: Innie Tran
Client Manager: Julie De Preter
Producer: Thomas Koltsidas
Design Director: Frank Schouwaerts
Designer: Tjen Colman
Designer: Joris Hechtermans
Designer: Davy Dooms
Motion Designer: Bob Van den Audenaerde
Director: Gleb Bondarenko
Radio production: Raygun
Production Site: No Computer