Nespresso brengt stukje Oeganda naar hier

News / Retail / Sustainability

Nespresso lanceert op 26 mei in België Amaha awe Uganda, een nieuwe seizoenskoffie uit het Rwenzori-gebergte in Oeganda. De ontwikkeling van deze unieke koffie is het resultaat van het Nespresso Reviving Origins-programma. Daarmee wil Nespresso landbouwers in kwetsbare regio’s helpen om kwaliteitskoffie te produceren en een fatsoenlijk leven op te bouwen.

Het programma, dat in 2019 gelanceerd werd, streeft ernaar de koffieproductie te herstellen in de regio’s waar die wordt bedreigd. Het ondersteunt plaatselijke koffietelers rechtstreeks met financiële investeringen, opleidingen en andere middelen waarmee ze de duurzaamheid van hun landbouwpraktijken kunnen verbeteren en in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Vorig jaar lanceerde Nespresso met succes de koffie Esparanza de Colombia en Tamuka mu Zimbabwe. In één jaar tijd heeft het Reviving Origins-programma de productiviteit in het departement Caquetá in Colombia met 10% verhoogd en met 9% in het oosten van Zimbabwe.

In Oeganda hebben de klimaatverandering, niet-duurzame landbouwpraktijken en economische problemen de productie van hoge kwaliteitskoffie de afgelopen jaren ondermijnd. Als onderdeel van het Reviving Origins-programma en in samenwerking met Agri Evolve, een jong agrifoodbedrijf dat zich inzet om de landbouwproductiviteit te verbeteren, werkt Nespresso samen met meer dan 2.000 Oegandese koffietelers. Er wordt hun training en expertise aangeboden waarmee ze de kwaliteit van hun koffie, hun opbrengst en de duurzaamheid van hun landbouwpraktijken kunnen verbeteren. De nieuwe koffie, een espresso met intensiteit 8, bezit toetsen van sandelhout, bloemen en fruitige noten. De naam Amaha awe Uganda draagt bovendien een sterke symbolische betekenis: in het lokale Oegandese dialect Lhukonzo betekent het “Hoop van Oeganda”.

Nespresso is alvast verheugd met de komst van de nieuwe Amaha awe Uganda-koffie. “We zijn erg trots om vandaag in België onze nieuwste koffie uit ons Reviving Origins-programma te lanceren,” vertelt Oliver Perquy, CEO van Nespresso België en Luxemburg. Terwijl sommigen van ons geleidelijk weer aan het werk gaan, zijn veel mensen nog steeds thuis zonder de mogelijkheid om een ​​gezellig koffiemoment te delen met hun familie of vrienden. Met deze uniek smakende koffie zullen ze thuis elke dag kunnen genieten terwijl ze rechtstreeks de Oegandese koffieteeltgemeenschappen ondersteunen waarvan de koffieproductie werd bedreigd.”