OOH herleeft: JCDecaux ziet audiences stijgen

Media / News / Research

In de freedom enquête van JCDecaux eind april verklaarden mensen al hoezeer ze verlangden naar hun vrijheid om terug buiten te komen. Iedereen heeft in het dagelijks leven kunnen vaststellen hoe de publieke ruimte terug de plaats is waar het leven bruist, en dat mensen terug onderweg zijn om te shoppen, naar het werk te gaan, kinderen naar school te brengen, of familie op te zoeken.

Om te weten hoe de mobiliteit verloopt sinds de versoepeling van de lockdown maatregelen sinds 11 mei, volgt de out-of-home specialist van dichtbij de evoluties via de “JCDecaux Mobility Tracker”, ontwikkeld door zijn datateams. Dit instrument meet de publieksstromen op basis van Adsquare data op 1.600 JCDecaux locaties verspreid over de Belgische steden en gemeenten.

Op basis van deze data stelt JCDecaux vast dat op weekdagen de publieksstromen terug op hetzelfde niveau zijn in vergelijking met de referentieperiode voor de lockdown. Sinds 11 mei, toen de winkels terug openden, ziet het dag na dag een stijging van het publiek buiten, om een week nadien uit te komen op een zo goed als normaal niveau. Tijdens de eerste week van juni stond de index gemiddeld op 99!

Analyseert het de data per regio, dan zien JCDecaux dat niet alle regio’s met dezelfde intensiteit hernemen. Daar waar zowel het Noorden als het Zuiden van het land indexen vertonen die hoger zijn dan het gemiddelde voor de lockdown, is de gemiddelde index van het Brussels Gewest tussen 23 mei en 7 juni 90. Dit heeft er wellicht mee te maken dat in die periode thuiswerken nog de norm was. Ook in Antwerpen zien de datateams een gelijkaardig fenomeen met een index 92.

Commerciële activiteit in de shopping centra herneemt snel

Uit de freedom enquête bleek ook al dat shoppen op het things to do-prioriteitenlijstje stond zodra de winkels terug zouden openen. Om de contacten met de schermen in de Belgische shopping centra die JCDecaux commercialiseert te monitoren, ontwikkelden de datateams een model op basis van sensoren in de schermen. Ze analyseerden de resultaten voor en na de heropening op 11 mei. Tegenover de referentieperiode de weken voor de lockdown stond de index al op 62% in de week van de heropening. Het aantal shoppers steeg geleidelijk aan. In de eerste week van juni stond de index al op 92.

Het mag duidelijk zijn: de OOH-audiences zijn terug van weggeweest. Op 16 juni publiceerden we ook de resultaten van de tweede OOH-golf. Nieuw in de CIM-meting is dat het voortaan mogelijk wordt om de prestaties per seizoen te differentiëren.