Op de golven van de radio

Media / News

Het bereik van de radiozenders bleef tijdens de coronacrisis nagenoeg hetzelfde. Veranderde wel enorm: de momenten wanneer en de manieren waarop we luisteren. Of dat na de crisis zo zal blijven? We leggen ons oor te luisteren…

Nostalgie staat in Franstalig België nog altijd op de eerste plaats op het podium. Een dubbele bron van voldoening voor Marc Vossen, ceo van NGroup, de mediagroep achter Nostalgie, NRJ en Chérie.  « We blijven de leider, en dat is altijd goed nieuws, zeker in deze zeer onzekere tijden die we momenteel doormaken. Daarenboven zijn ook de manieren van luisteren veel veranderd. In ons voordeel! » Toegegeven, de goede oude lineaire radio heeft haar laatste adem nog niet uitgeblazen, verre van... Maar andere luistermethoden zijn er inderdaad op vooruitgegaan, dankzij de pandemie. « Logisch, » gaat Vossen verder, « want de lockdown en het telewerken hebben het reizen verminderd. We werden daarom minder van uit de auto en meer van thuis uit beluisterd, met behulp van een reeks bijkomende toestellen. » Bovendien is de luisterduur, die zich normaal veeleer beperkte tot overdag, door het thuis luisteren langer geworden.

Dat zorgde voor de misschien wel belangrijkste trend voor de toekomst van radio: de versnelling van een model shift.  « Ik zeg al jaren dat we veeleer merken runnen dan ‘simpele’ radio’s, » onderstreept Vossen. « En in de huidige context waarin we leven ben ik er vast van overtuigd dat luisteraars des te meer op zoek zijn naar een omgeving waarin ze zich goed voelen. » Meteen ook de reden waarom native content is toegenomen. « We produceren inderdaad podcasts of webradio’s die lineair niet te beluisteren zijn, maar wel erg populair zijn omdat ze helpen bij het vormen van een ecosysteem voor onze merken. Ik heb er bovendien altijd een erezaak van gemaakt dat onze medewerkers in al hun diversiteit, zowel cultureel als op het vlak van leeftijd, het zeer brede scala van onze luisteraars weerspiegelen. Het is ook dit aspect dat helpt bij het bouwen van sterke merken. »

[...] Het volledige artikel kan u hier lezen