[Opinie] Weggegooid papier of genegeerde e-mail?

Marketing / Media / News

Cora, Carrefour en andere warenhuizen kondigen het (gedeeltelijke) einde aan van hun papieren folders. Hoe reageert de sector op deze realiteit? Lees op pub.be wat Leen Dehantschutter, managing director bij BD Media, daarover vertelt en lees hieronder alvast de reactie van Florence Luycx, managing owner bij advert'HYPE. 

"Sinds de Covid-crisis zien we een duidelijke evolutie in de communicatiebudgetten van onze klanten en het aandeel van papier. Voor sommigen is het gehalveerd en overgezet naar digitaal, maar anderen hebben de sprong al gewaagd en gekozen voor een 100% digitale aanpak. Bij advert'HYPE zijn we ons terdege bewust van de ecologische uitdagingen en bovendien volgen we de ontwikkelingen in Frankrijk op de voet. Toch kan ik niet nalaten me af te vragen of deze ontwikkeling wel echt relevant is. 

Ik ben benieuwd naar de honderden of zelfs duizenden e-mails, waarvan vele niet zullen worden geopend of gelezen, maar die waarschijnlijk nog lange tijd de mailboxen zullen vervuilen, met als gevolg een niet te onderschatten digitale vervuiling. Bovendien zijn alle klanten die door de digitale kloof geen toegang zullen hebben tot digitale folders juist degenen die ze dagelijks het hardst nodig hebben. Welke gevolgen heeft dit voor het budget van deze gezinnen, die vaak rondkomen dankzij kortingbonnen? 

Het is belangrijk dat iedereen, ook degenen die onder de digitale kloof lijden, toegang heeft tot promotie-informatie. Daarom is het van belang het totale milieueffect van deze twee communicatieopties in overweging te nemen en duurzame oplossingen in te voeren om het totale effect te verminderen. 

Het is duidelijk dat dit een moeilijke tijd is. Radicale oplossingen zijn niet aan de orde van de dag. Wij willen nuance, welwillendheid en een globaal begrip van de kwesties. Wat advert'HYPE betreft, staan wij al meer dan 50 jaar achter onze klanten en gaan wij samen de uitdagingen aan. Als we afgaan op deze nieuwe verschuiving en het effect daarvan op het koopgedrag, zal dat niet veranderen!"