Orta is beste webshop, Smartphoto heeft beste campagne

Awards / News / Retail

Op woensdagavond 13 oktober heeft BeCommerce, de Belgische vereniging voor de e-commerce, met ondersteuning van PostNL voor de zestiende keer de BeCommerce Awards uitgereikt aan de beste webshops die actief zijn in België. Grote winnaar onder de webwinkels die zich dit jaar inschreven, was Orta, dat de prestigieuze BeCommerce Award 2021 in de wacht sleepte.

Orta is beste webshop 

De BeCommerce Award werd uitgereikt aan de genomineerden voor de Special Jury en Special Public Award nadat de favorieten door de jury geïnterviewd werden. Op basis van deze interviews heeft de jury de winnaar van de ‘BeCommerce Award 2021’ verkozen. Uiteindelijk haalde de Belgische webwinkel Orta, een webwinkel voor duurzame mode, het van de andere genomineerden: Orta, Efarmz, RingTwice en Smartphoto. De erkenning wordt bovendien beloond met een geldbedrag van 5000 euro, geschonken door Post NL, die al sinds jaar en dag de BeCommerce Awards mee mogelijk maakt. "De jury is heel gecharmeerd met de nieuwe generatie van e-commerce-ondernemers die klaarstaat om op een maatschappelijk verantwoorde wijze e-commerce op de kaart te plaatsen", aldus jurylid Matthieu van der Schueren. "E-commerce is niet langer een bijkomend verkoopskanaal, maar herdefinieert het ecosysteem tussen mens, economie en maatschappij. De nieuwe generatie is de sector aan het heruitvinden."

maatschappelijk verantwoorde e-commerce

De BeCommerce Awards belonen webwinkels die actief zijn op de Belgische markt. Onder die winnaars dit jaar opvallend veel Brusselse spelers, waaronder Efarmz, Littleguestcollection.com en RingTwice en andere Belgische spelers Brekky.be en Lamptwist. Hiermee wordt een trend onderschreven die BeCommerce al langer waarneemt: Belgische webshops doen het steeds beter tegenover webshops met buitenlandse wortels. “Waar de voorbije jaren toch vaak dezelfde traditionele namen meedingden naar de prijzen, zijn er na de coronacrisis heel wat nieuwe webwinkels opgerezen die tijdens de coronacrisis hun online handel verder ontwikkeld hebben en nu bekroond worden voor dat harde werk. De genomineerde ondernemingen zijn een bron van inspiratie voor de verschillende bedrijfssectoren om online en offline hand in hand te laten gaan op weg naar een nieuw retailmodel. Met de BeCommerce Awards willen we bedrijven aanmoedigen om nog meer digitale en innovatieve initiatieven te ontwikkelen”, zegt Sofie Geeroms.

Efarmz is favoriet van jury en publiek

Zowel de jury als het publiek beslisten om hun award uit te reiken aan Efarmz. Efarmz is een bedrijf met hoofdzetel in Brussel dat in samenwerking met Belgische boeren voeding aanbiedt. Van groenten en fruit tot vlees en vis of ijs. De onderneming biedt ook samengestelde pakketten aan. De missie van het bedrijf is om op een andere manier te ondernemen dan andere voedingsbedrijven: ze wilt een duurzaam en dynamisch ecosysteem ontwikkelen met lokale producten die bovendien liefst bio zijn. De producten die het bedrijf aanbiedt aan haar klanten zijn lekker, lokaal, gezond en milieuvriendelijk tot stand gekomen. Efarmz is vooral actief in Franstalig België maar levert binnenkort ook in Vlaanderen. De jury bestond uit Dr. Els Breugelmans, Benny Sintobin, Michel Vermaerke, Matthieu van der Schueren, Clo Willaerts, Edouard Seynaeve, Damien Jacob en werd voorgezeten door Lies Eeckman, stuk voor stuk experten in hun vak. De publieksprijs wordt door de eigen klanten van de webshop verkozen en wordt uitgereikt door de Nationale Loterij op basis van 7208 uitgebrachte stemmen. 

Millennials ondernemen online

Bovendien merkt BeCommerce dat er bij de ingeschrevenen opvallend meer jonge ondernemers zijn. Zelfs millennials hebben hun weg gevonden naar e-commerce en kunnen vernieuwende concepten opzetten en operationaliseren. “We merken hier dat een trend die we vorig jaar zagen, zich dit jaar opnieuw heeft bevestigd”, aldus Sofie Geeroms, managing director van BeCommerce. “Er staat een nieuwe generatie op van e-commercanten die met vernieuwende concepten komen en zeer ambitieus zijn. Denk maar aan het verhaal van de winnaar van de Logistics Award brekky.be. Wisse en Jordi zijn twee millennials die in 2021 een ontbijtservice hebben opgestart en zichzelf positioneren als postbakker die elke ochtend gratis ontbijt levert dóór de brievenbus. Een concept dat daarvoor volledig onbestaande was.”  

Alle winnaars op een rij:

  • De prijs voor de beste webshop die in de loop van de voorbije twee jaar opgestart werd, ‘BeCommerce Start-up Award’, ging naar littleguestcollection.com, een online platform dat luxueuzere vakanties biedt aan families met kinderen aan de hand van gerichte vragen. Digitalwallonia.be reikt aan hen de mooie prijs van 2500 euro uit.  
  • De ‘BeCommerce Consumer Journey Award’ gaat dit jaar naar Orta voor hun innovatieve applicatie. De award en prijs van 5000 euro uitgereikt door IP-label gaat naar webshops die de online activiteiten zo makkelijk en aangenaam mogelijk maken voor de consument of gebruiker. 
  • De Belgische verlichtingswinkel Lamptwist werd beloond met de ‘BeCommerce Cross-border Award‘ voor de beste grensoverschrijdende winkel. De award - uitgereikt door Fedex - huldigt e-retailers die in minstens twee andere Europese landen actief zijn. De webshops moeten ontwikkeld zijn in de taal van het land waar ze actief zijn, ze moeten in Europa gesitueerd zijn en een strategie hebben om meerdere markten in Europa te veroveren.
  • Efarmz, de webwinkel die in samenwerking met Belgische boeren voeding aanbiedt, haalt dit jaar dan weer de ‘BeCommerce Sustainability Award’ van Ebay binnen. Duurzaamheid ligt aan de basis van hun concept doordat ze lokale producten gebruiken die liefst ook bio zijn. Ze moeten ook milieuvriendelijk tot stand komen.  
  • De ‘BeCommerce Innovation Award’ gaat naar Buckaroo.eu, een Nederlandse betaalserviceprovider. Facturen worden geopend met een QR code en betalingen kunnen worden gedaan per betaallink in een mail of SMS met een hogere conversie tot resultaat. De betaaloplossing gebeurt met Bancontact Wallet Initiated Payments en kwam tot stand dankzij een samenwerking met POM. Buckaroo.eu mocht de prijs in ontvangst nemen van Sudpresse. 
  • Het Oost-Vlaamse smartphoto.be haalde de ‘BeCommerce Advertising Campaign Award’ binnen. Deze prijs beloont de beste promotiecampagne voor een webwinkel in 2021 en wordt uitgereikt door PUB. Dankzij een coherente advertentiestrategie over verschillende kanalen - Smartphoto werkt samen met digital agency Kingsberry - en een slimme keuze van deze kanalen, bestreken ze de volledige customer journey. De jury beoordeelde dat de campagne van smartphoto.be een goed voorbeeld van een e-commercemerk dat zijn waarde versterkt via traditionele offline media.
  • De ‘BeCommerce Logistics Award’ beloont de webshop met de beste logistieke strategie, met aandacht voor koolstofvoetafdruk, levertermijn en visie op de ‘last mile’. Hier toonde het gloednieuwe brekky.be zich het sterkst. Het Antwerpse bedrijf van de twee millennials die ontbijt aan huis brengen. Millennials Wisse en Jordi mochten de prijs in ontvangst nemen van MyParcel.be
  • De ‘BeCommerce Payment Award’ bekroont webwinkels die innovatief met het betalingssysteem omgaan, met veel aandacht voor de beveiliging en de wijze waarop de webwinkel optreedt tegen fraude. De winnaar van deze award is Adyen.com, die de prijs in ontvangst mochten nemen van Cofidis. Volgens Michel Vermaerke “wist deze jury zich in zijn oordeel gesterkt door het toenemend aantal e-shops dat de weg lijkt te vinden naar Ayden. Hun aanbod is helder uiteengezet, hun dienstverlening inspireert en wordt als van bijzondere toegevoegde waarde ervaren”   
  • De ‘BeCommerce Platform Award’ bekroont webwinkels die zelf een platform of een marktplaats gecreëerd hebben waar dus derden ook op kunnen verbonden worden. De winnaar in deze categorie is RingTwice, het allereerste platform dat door de regering werd goedgekeurd om aan zijn dienstverleners een voordelige fiscale regeling te bieden en dat dienstverleners verbindt met klanten, van klussers tot babysitters of informatici. RingTwice kreeg de award van Buckaroo. 

Van al deze BeCommerce Awards, blijven er heel wat op Belgische bodem. Sofie Geeroms legt uit: “We zijn meer en meer naar een mature e-commerce markt aan het evolueren. De perceptie -dat ecommerce in België kan gereduceerd worden tot buitenlands webshops - correspondeert geenszins aan de Belgische economische werkelijkheid. Onze beleidsmakers zouden zich er maar beter maar meer van bewust worden en mee onze sector stimuleren en er fier op zijn in plaats van op de rem te staan. Het is hoog tijd dat nachtwerk in e-commerce geen breekpunt meer is voor een regeringsakkoord, maar dat de regering zich volledig achter de ondernemers schaart.”