Philippot (RTBF) en Delusinne (RTL) over toekomst televisie

Media / News

Television siniz-kim-626146-unsplashGeprezen door de jongere generaties, overschaduwd door GAFA en andere videoplatforms. Televisie staat voor een omwenteling, maar sterft niet uit. Het moet zichzelf heruitvinden.

Wat zal de televisie over 15 jaar zijn? Zal het er niet meer zijn? Of wordt het verbannen naar de tweederangsapplicaties? Bij de RTBF, RTL en het toekomstige kanaal LN24 – want ja, er komen nog steeds media bij – zijn ze ervan overtuigd dat televisie nog steeds een mooie toekomst tegemoet gaat. We wilden een interview met deze spelers om te polsen naar hun mening over de omwentelingen in de samenleving.
Volgens Jean-Paul Philippot, algemeen directeur van de RTBF, moeten we ons niet afvragen hoe te concurreren met de reuzen van het net, maar is het van belang de waardepropositie van een publiek mediabedrijf te kennen binnen een competitie van wereldwijde conglomeraten. Philippe Delusinne, hoofd van RTL België, is van mening dat het aan GAFA is om hun succes tegen te gaan: « We zijn ons bewust van de concurrentie, maar we geloven sterk in een model zoals het onze dat erin bestaat om vormen van proximity naar voren te schuiven , zowel voor onze adverteerders als kijkers. We beschikken over nieuws, eigen producties, een innemend merk dat tot uiting komt in evenementen zoals Télévie, televisiepersoonlijkheden,… ». Allemaal elementen die het model van RTL, vooral gebaseerd op reclame, geloofwaardig houdt.
Lees het volledige artikel in PUB Magazine.