PHNX Tribute reikt drie Grand Prix uit

Awards / News

De AdForum PHNX Tribute bekroont in een zeer ongewoon jaar creativiteit uit de hele wereld. Veel bureaus - ook Belgische - besloten om dit jaar geen werk in te sturen voor een aantal creatieve onderscheidingen, zelfs als er geen fee werd aangerekend. Maar dat mag de pret niet drukken en dat moet niets van de trots van de winnaars afnemen. De namen van de winnaars werden bekendgemaakt tijdens een online evenement op 9 juli in samenwerking met de UK Advertising Export Group (UKAEG) en de International Advertising Association (IAA).

Deelnemers aan het virtuele Grand Prix-paneldebat waren Valerie Madon, Chief Creative Officer Azië, VMLY&R; Harry Bernstein, Chief Creative Officer, Havas New York; Ali Rez, Regional Executive Creative Director, ME & Pakistan, BBDO Worldwide; Mónica Moro, Chief Creative Officer, McCann Madrid en Bechara Mouzannar, Voormalig CCO, Publicis Communications MEA. De jury werd gemodereerd door Nils Adriaans, Founding Partner of Morning + Glory, die ook deel uitmaakte van de jury.

De Grand Prix winnaars waren:

FILM: Lacoste, "Crocodile Inside", BETC, Frankrijk

Ali Rez: "Wat ze hebben gedaan met de metafoor van uit elkaar gaan en hoe het voelt als je uit elkaar gaat - en de rust van het weer bij elkaar komen - is echt mooi, en het ambacht is prachtig."
Valerie Madon: "Het verhaal, de stemming, de emotie, alles staat in deze film centraal."
Harry Bernstein: "Dit voelt echt als een film - het voelt niet als een commercial."
"Pure poëzie," vatte Bechara Mouzannar samen.

https://www.youtube.com/watch?v=UyYmxuOpTxk

DIGITAL: Burger King, "Stevenage Challenge", DAVID Madrid/DAVID Miami

De panelleden waren het erover eens dat dit een zeer sterke categorie was. Mónica Moro:  "Ik denk dat het idee van het hacken van een videogame op zo'n slimme manier erg Burger King is. Het heeft die rol van de underdog."
Ali Rez: "Het is zeer intelligent - ze gebruikten de digitale wereld om te bereiken wat ze niet konden in de echte wereld. Ik was onder de indruk van de moed om achter het team aan te gaan die niemand wilde."

STRATEGIE: Burger King, Moldy Whopper, INGO Stockholm/DAVID Miami/Publicis

Bechara Mouzannar: "Deze campagne was schokkend - positief schokkend. Ik vond het erg gedurfd.
Mónica Moro beschreef het als "strategisch onberispelijk".
Valerie Madon zei: "Het idee is geworteld in de strategie - het daagt het idee uit dat voedsel eruit moet zien als mooi behang."

Er waren geen duidelijke Grand Prix-winnaars in de Print- en Design-categorieën. In totaal waren er 41 gouden winnaars, 97 zilveren en 191 bronzen, uit een totaal van 4.000 inzendingen. Van de 35 landen die prijzen wonnen, was het land met de meeste prijzen de Verenigde Staten met 52 prijzen, waaronder 10 Golds, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk met 37 prijzen en 5 Golds. Ook de Verenigde Arabische Emiraten (29 prijzen), Argentinië (22) en Brazilië (19) waren succesvol.

Het meest bekroonde bureau was Impact BBDO Dubai met 10 Bronzen en 5 Silvers, maar geen Golds. De meest bekroonde netwerken waren BBDO en Ogilvy, die elk 32 prijzen kregen, gevolgd door McCann met 29, Havas (inclusief BETC) met 24 en DDB met 20.

De jury was een uniek gevarieerd gezelschap van creatieven, strategen, consultants en journalisten - in totaal meer dan 430 mensen. Samen stemden ze op bijna 4.000 inzendingen en gaven ze meer dan 270.000 scores, wat neerkomt op meer dan 2.800 stemmingsuren - of 117 dagen. De online ceremonie werd voorafgegaan door een inspirerende middag van sprekers zoals Trevor Robinson, oprichter en creatief directeur van Quiet Storm, Bas Korsten, Global CCO van Wunderman Thompson, en Advertising Association-evoorzitter Keith Weed. AdForum CEO Philippe Paget: "Gefeliciteerd met alle winnaars en natuurlijk een enorme dank aan iedereen die zich heeft aangemeld. Ik wil ook graag onze jury bedanken, natuurlijk, en het Grand Prix-panel. Ik ben de UK Advertising Export Group enorm dankbaar, die een gewaardeerde partner in het evenement is geworden. Zoals bedoeld vanaf het begin heeft de AdForum PHNX Tribute laten zien dat de creativiteit nog sterker wordt in een crisis. Misschien dat de PHNX op een dag in de toekomst weer zal opstaan".

De volledige lijst van winnaars van de Adforum PHNX Tribute 2020..