Poll Sud brengt het consumptiegedrag van 5,5 miljoen Franstalige Belgen in kaart

News / Research

* PARTNER CONTENT *

Het Poll Sud-onderzoek van Rossel Advertising naar de Waalse en Brusselse consumenten biedt je ontelbare inzichten. De antwoorden op 30 doelgerichte consumptievragen geven adverteerders nu toegang tot uiterst waardevolle gegevens.

Het onderzoek geeft bijvoorbeeld aan welk type verkooppunten ze verkiezen. Een groot deel van hen (35%) doet tegenwoordig zijn boodschappen zowel in de traditionele supermarkt als bij hard discounters. Met hun lage prijzen hebben de discounters hun plekje veroverd bij alle lagen van de bevolking. Meer dan de helft van de Franstaligen gaat er regelmatig langs.

Zie pollsud.be/nl/de-franstalige-consument-koopt-evenveel-in-supermarkten-als-bij-de-discounters voor meer informatie

E-commerce zit in de lift: 46% van de Franstaligen doet zijn aankopen wel eens online en 39% denkt dit in de toekomst nog vaker te doen. Bezorging aan huis is ook populair: 29% van de Franstaligen wil daar in de toekomst nog meer gebruik van maken.

Mobiliteit is een ander belangrijk thema in de studie. De Franstalige consument gaat gemakkelijk de grens over: 51% zegt van plan te zijn om in een buurland te gaan winkelen. Dat is vooral een trend bij consumenten met een krap budget die goedkopere deals zoeken. Als je weet dat een derde van alle Walen op minder dan 20 km van een grens woont, dan zouden we hen als een zesde provincie kunnen beschouwen qua consumentengedrag, goed voor 1,4 miljoen inwoners.

Zie pollsud.be/nl/franstaligen-consumeren-lokaal-zonder-grenzen voor meer informatie

Wat opvalt in de consumptietrends, is dat de Franstalige Belgen optimistisch ingesteld zijn en mee zijn met hun tijd. Zo hebben 4 op de 10 Franstaligen de intentie om in de toekomst meer aankopen te doen. Ze willen zich af en toe verwennen zonder op hun geld te moeten letten. De circulaire en lokale economie is een prioriteit voor deze aantrekkelijke doelgroep: 60% van hen geeft bijvoorbeeld de voorkeur aan tweedehandsaankopen en 71% wil liefst lokaal consumeren.

Voor adverteerders biedt deze studie heel wat kansen. Franstalige Belgen willen beter consumeren, hun budget onder controle houden en van het leven genieten. Daar kun je als adverteerder mooi op inspelen. Merken hebben er ook belang bij om hun sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid in de kijker te zetten om aan de verwachtingen van kritische consumenten te voldoen.

Poll Sud vroeg ook hoe Franstaligen hun financiële situatie zien. Dat geeft bedrijven een bijkomend perspectief naast de traditionele indeling op basis van sociale groepen. De studie ontwaarde 4 verschillende categorieën waarop merken zich kunnen richten, gecombineerd met de bevindingen voor uiteenlopende sectoren zoals retail, voeding, gezondheid, mobiliteit, huisvesting, financiën, technologie, actief leven, reizen, vrije tijd ...

Het verslag van de Poll Sud-studie is gratis te verkrijgen bij Rossel Advertising op eenvoudig verzoek en op pollsud.be. Het team van dit toonaangevende agentschap voor reclameregie beneden de taalgrens biedt lokale, regionale en zelfs nationale adverteerders een uniek inzicht in een vaak onderschatte doelgroep. Slimme marketeers weten wat gedaan!