Positief 2021 doet Fairtrade Belgium dromen

News / Sustainability

Fairtrade Belgium publiceerde haar resultaten voor 2021, en die geven reden om te vieren. Te midden van de lopende energie- en economische crisis, de nasleep van de rampzalige overstromingen van afgelopen zomer en een COVID pandemie die maar niet lijkt weg te gaan, kozen we in België ook in 2021 volop voor Fairtrade. Vooral voor chocolade gaat onze voorkeur naar de (h)eerlijke variant en het marktaandeel voor chocolade met Fairtrade cacao klopte af op 15,4%, een stijging van bijna 7% in vergelijking met het jaar ervoor. Koffie en bananen – de twee andere “traditionele” Fairtrade-producten – houden ook goed stand met een marktaandeel van respectievelijk 3 en 20%. De verkoop van deze en andere Fairtrade-producten in België zorgde in 2021 voor ongeveer 3,5 miljoen aan Fairtrade-premie, die integraal aan de producenten- en werknemersorganisaties werd uitbetaald,  4,3% meer tegenover “rampjaar” 2020.

De groeiende verkoop gaat ook samen met een betere brand awareness: maar liefst 83% van de Belgen geeft nu aan het label te herkennen, het hoogste niveau in jaren. Maar zoals Nicolas Lambert, afscheidnemend directeur van Fairtrade Belgium, aangeeft in het jaarrapport van de organisatie: “Fairtrade is meer dan enkel het verkopen van Fairtrade-producten. Het gaat ook om het bepleiten van een betere wereld en het mobiliseren van een beweging rond belangrijke menselijke waarden”. En het jaarrapport van de organisatie illustreert dit duidelijk: van het projecteren van chocolade repen op het MAS in Antwerpen, tot het mobiliseren van de intussen 250 Vlaamse Fair Trade Gemeentes en Waalse Communes du Commerce Equitable: Fairtrade Belgium heeft niet stilgezeten in 2021. Getuige ook het lobbywerk van de organisatie om bedrijven te mobiliseren voor een Belgische wet op de zorgplicht en voor meer duurzaamheid binnen Beyond Chocolate.

Hoopvolle signalen voor een duurzame toekomst

Fairtrade voelt zich dan ook gesterkt voor de toekomst. Een noodzaak, want de uitdagingen zijn enorm. De oorlog in Oekraïne, de energiecrisis, de uitwasemen van de covid-pandemie, en niet te vergeten de klimaatverandering maken het voor miljoenen boeren en werknemers in mondiale aanvoerketens moeilijker dan ooit. Daarom dat Fairtrade Belgium  in 2022 specifiek wil focussen op koffie, en met name hoe koffieboeren met bovengenoemde uitdagingen omgaan, in het bijzonder met klimaatverandering. Via samenwerking met bedrijven, consumenten en overheden zal de organisatie  in 2022 dan ook verder bouwen aan sociale rechtvaardigheid. Omdat samenwerking de enige weg vooruit is, want “the future is fair”.

Foto © Fairtrade Belgium