Radiolicenties voor Joe, Qmusic en Nostalgie, Studio 100 treurt

Media / News

Vandaag maakte minister van media Benjamin Dalle bekend welke radiozenders een licentie verkregen om ook de komende jaren radio te mogen maken op de FM-band. Vorig jaar organiseerde Dalle, naar aanleiding van Europese reglementering, een zogenaamde ‘beauty contest’. Iedere geïnteresseerde partij die een FM-licentie wou voor de komende vijf jaar kon een inhoudelijk voorstel tot erkenning indienen met de plannen voor de komende jaren. De ontvankelijk bevonden dossiers werden vervolgens onderworpen aan een inhoudelijk en kwalitatief onderzoek door een jury. Bij de gelukkigen zitten alvast Qmusic, Joe en Nostalgie. Daar reageren ze bijzonder tevreden.

“Dat Qmusic en Joe een FM-licentie krijgen voor de komende 5 jaar is geweldig nieuws. Niet alleen voor alle betrokken collega’s maar ook en vooral voor onze meer dan 2 miljoen luisteraars,” vertelt Dirk Lodewyckx, algemeen directeur radio, tv en streaming bij DPG Media. “De voorbije jaren hebben we al heel veel geïnvesteerd in de digitalisering van het medium radio. De toekomst van radio is sowieso digitaal, maar iedereen begrijpt hoe belangrijk een FM-frequentie is om die digitale omslag succesvol te kunnen maken. Ik ben bijzonder trots op alle radiomedewerkers die Vlaanderen dagelijks weten te verbinden, ontroeren en verrassen. Deze licenties zijn dan ook een mooie erkenning voor hun fantastische drive en talent.”

Steve Van den Audenaerde, director audio business & on demand bij dezelfde groep, vult aan: “Dat een onafhankelijke jury aan de basis ligt van deze beslissing is een mooie waardering van het werk dat we de afgelopen 20 jaar geleverd hebben, maar vooral ook een bekroning van het toekomstplan dat we hebben uitgewerkt. Hierin staat de verdere digitalisering van radio centraal. Met nieuwe zenders en streams, via DAB+ en online, gaan we ons aanbod immers verder verbreden. Met podcasts en audio on demand breiden we onze content stevig uit. En door innovatie en creatie samen te brengen zullen we radio in Vlaanderen nog sneller de digitale toekomst kunnen inloodsen, maar daarvoor hebben we de megafoon die FM vandaag nog altijd is broodnodig. Als tweede grootste radiostation van Vlaanderen gaan we al onze luisteraars en adverteerders  de volgende jaren kunnen blijven omarmen, zowel op FM als digitaal, en daar hebben we héél veel goesting in!”

“De afgelopen jaren is hier met een zeer gemotiveerd team keihard gewerkt aan het merk én het product Nostalgie,” zegt ook Tom Klerkx, managing director radio bij Mediahuis“Nieuwe studio’s, nieuw talent voor en achter de microfoons, grote sprongen voorwaarts op vlak van digitalisering en communicatie. En dat allemaal op het fundament van de beste playlists van Vlaanderen. Onze fans zijn trouw en steeds groter in getale. Uiteraard is het heel fijn dat we die opmars kunnen en mogen verderzetten. Na de spanning van de laatste weken staat iedereen te popelen om in 2022 én de volgende jaren de best mogelijke radio te maken. Met muziek van alle tijden en voor iedereen.”

De aanvraag van Studio 100 werd daarentegen niet weerhouden. “We zijn uiteraard erg ontgoocheld met deze beslissing want we zijn ervan overtuigd dat we op alle fronten een sterk, vernieuwend en heel goed onderbouwd dossier hebben ingediend. We gaan nu de uitslag en de puntentelling grondig en gedetailleerd analyseren. We bekijken welke verdere stappen we nog kunnen nemen,” besluit Hans Bourlon, topman van Studio 100.